FloraHolland


`Omarm de bloemist' tijdens succesvol Marktplaats-event Bleiswijk

Bleiswijk, 14 oktober 2010 (persbericht) - Afgelopen dinsdag- en woensdagavond vond het Marktplaats-event Bleiswijk `Verrassend Bleiswijk' plaats. Het event, dat werd gehouden in groothandelscentrum Terra, trok in totaal ruim 1800 bezoekers, variërend van kwekers tot bloemisten, tuincentra en andere detaillisten. Ditmaal lag de focus op innovaties. FloraHolland, de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW) en groothandelscentrum Terra Bleiswijk, de organiserende partijen, boden bezoekers tijdens het event adviezen en tips om zich te onderscheiden. In een gevarieerd programma werden diverse kanten van het thema belicht. Zo vond onder andere de kick-off plaats van een belangrijk ketenproject: `Omarm de bloemist'.

Afwisselend en inspirerend programma
Via `Omarm de bloemist' wordt de consument geattendeerd op de meerwaarde van bloemisten. Dat gebeurt onder meer met productcampagnes rondom bloemen en planten in 2011. Bovendien wordt aan bloemisten ondersteuning geboden bij het profileren van de eigen winkel. De campagnes stimuleren de consument om meer bloemen te kopen. Bloemisten, kwekers en groothandelaren gaan het effect hiervan merken. Niemand minder dan Jurgen Smit (eerder televisiepresentator van `Tuinieren met kijkers') presenteerde tijdens het evenement de inhoud en de plannen van dit ketenbrede project voor de komende periode. "Ook het Marktplaats-event wordt georganiseerd vanuit `Omarm de bloemist'. Het doel is om ketenpartners dichter bij elkaar te brengen. Ook dit keer is dat goed gelukt!", aldus Arie Bezemer, manager Commerciële Zaken FloraHolland Bleiswijk.
Nieuwe inzichten die handig zijn voor het bepalen of bijstellen van de eigen (marketing)strategie kregen bezoekers door FloraHolland aangereikt in een inspirerende FloraHolland marketingsessie getiteld `Blijf vooral uniek!'. Daarnaast konden bezoekers informatie inwinnen bij branchegerelateerde bedrijven, zoals over MVO-profilering bij de organisatie Fair Flowers, Fair Plants. Ook voor de drukknopwedstrijden op de nieuwe moderne projectieklokken van FloraHolland Bleiswijk, die sinds afgelopen maandag 11 oktober operationeel zijn, was veel belangstelling. Verder werden nieuwe ontwikkelingen op de marktplaats toegelicht, zoals `Voice'. Deze spraakgestuurde vorm van distributie wordt in het najaar ingevoerd bij FloraHolland Naaldwijk en in het voorjaar van 2011 bij de veiling in Bleiswijk.

Producten centraal
Nederlands kampioen Bloemsierkunst 2008 Ruud Hazelaar en de VBW Studieclub lieten in verrassende productdemonstraties de nieuwste trends voor het najaar en kerstmis zien. Zeker 35 bloemisten demonstreerden hun creativiteit bij het uitwerken van de opdracht `Maak een verrassend/innovatief kerstarrangement'. Tijdens beide avonden werd het bloemschikwerk van de deelnemers beoordeeld. De uiteindelijke winnaar van beide avonden was Wendy Roos. Zij kreeg een overduidelijke meerderheid van stemmen.
Producten, voornamelijk nieuwe soorten sierteeltgewassen, stonden centraal in de diverse presentaties van kwekers. Zij gaven bezoekers achtergrondinformatie over hun bloemen, planten en concepten. Bezoekers hadden tijdens beide avonden de mogelijkheid direct in te kopen bij alle bedrijven die gevestigd zijn in groothandelscentrum Terra. Daarnaast konden zij direct aantrekkelijk kerstgroen en diverse boomkwekerijproducten bestellen door middel van scanners. De hal waarin het evenement plaatsvond was gedecoreerd met inspirerende werken van Menno Kroon. Bezoekers konden ook zelf aan de gang met bloemen door het maken van een mooi boeket.

Bij de foto's:

1. Een bloemist, kweker en medewerker van de veiling in gesprek tijdens de kick-off van het ketenproject `Omarm de bloemist' onder leiding van Jurgen Smit.

2. Ruud Hazelaar, Nederlands kampioen Bloemsierkunst 2008, laat de nieuwste trends zien voor het najaar en kerstmis tijdens een van zijn productdemonstraties.