FloraHolland
`Omarm de bloemist' tijdens succesvol Marktplaats-event Bleiswijk
Bleiswijk, 14 oktober 2010 (persbericht) - Afgelopen dinsdag- en
woensdagavond vond het Marktplaats-event Bleiswijk `Verrassend
Bleiswijk' plaats. Het event, dat werd gehouden in groothandelscentrum
Terra, trok in totaal ruim 1800 bezoekers, variërend van kwekers tot
bloemisten, tuincentra en andere detaillisten. Ditmaal lag de focus op
innovaties. FloraHolland, de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW) en
groothandelscentrum Terra Bleiswijk, de organiserende partijen, boden
bezoekers tijdens het event adviezen en tips om zich te onderscheiden.
In een gevarieerd programma werden diverse kanten van het thema
belicht. Zo vond onder andere de kick-off plaats van een belangrijk
ketenproject: `Omarm de bloemist'.
Afwisselend en inspirerend programma
Via `Omarm de bloemist' wordt de consument geattendeerd op de
meerwaarde van bloemisten. Dat gebeurt onder meer met productcampagnes
rondom bloemen en planten in 2011. Bovendien wordt aan bloemisten
ondersteuning geboden bij het profileren van de eigen winkel. De
campagnes stimuleren de consument om meer bloemen te kopen. Bloemisten,
kwekers en groothandelaren gaan het effect hiervan merken. Niemand
minder dan Jurgen Smit (eerder televisiepresentator van `Tuinieren met
kijkers') presenteerde tijdens het evenement de inhoud en de plannen
van dit ketenbrede project voor de komende periode. "Ook het
Marktplaats-event wordt georganiseerd vanuit `Omarm de bloemist'. Het
doel is om ketenpartners dichter bij elkaar te brengen. Ook dit keer is
dat goed gelukt!", aldus Arie Bezemer, manager Commerciële Zaken
FloraHolland Bleiswijk.
Nieuwe inzichten die handig zijn voor het bepalen of bijstellen van de
eigen (marketing)strategie kregen bezoekers door FloraHolland
aangereikt in een inspirerende FloraHolland marketingsessie getiteld
`Blijf vooral uniek!'. Daarnaast konden bezoekers informatie inwinnen
bij branchegerelateerde bedrijven, zoals over MVO-profilering bij de
organisatie Fair Flowers, Fair Plants. Ook voor de drukknopwedstrijden
op de nieuwe moderne projectieklokken van FloraHolland Bleiswijk, die
sinds afgelopen maandag 11 oktober operationeel zijn, was veel
belangstelling. Verder werden nieuwe ontwikkelingen op de marktplaats
toegelicht, zoals `Voice'. Deze spraakgestuurde vorm van distributie
wordt in het najaar ingevoerd bij FloraHolland Naaldwijk en in het
voorjaar van 2011 bij de veiling in Bleiswijk.
Producten centraal
Nederlands kampioen Bloemsierkunst 2008 Ruud Hazelaar en de VBW
Studieclub lieten in verrassende productdemonstraties de nieuwste
trends voor het najaar en kerstmis zien. Zeker 35 bloemisten
demonstreerden hun creativiteit bij het uitwerken van de opdracht `Maak
een verrassend/innovatief kerstarrangement'. Tijdens beide avonden werd
het bloemschikwerk van de deelnemers beoordeeld. De uiteindelijke
winnaar van beide avonden was Wendy Roos. Zij kreeg een overduidelijke
meerderheid van stemmen.
Producten, voornamelijk nieuwe soorten sierteeltgewassen, stonden
centraal in de diverse presentaties van kwekers. Zij gaven bezoekers
achtergrondinformatie over hun bloemen, planten en concepten. Bezoekers
hadden tijdens beide avonden de mogelijkheid direct in te kopen bij
alle bedrijven die gevestigd zijn in groothandelscentrum Terra.
Daarnaast konden zij direct aantrekkelijk kerstgroen en diverse
boomkwekerijproducten bestellen door middel van scanners. De hal waarin
het evenement plaatsvond was gedecoreerd met inspirerende werken van
Menno Kroon. Bezoekers konden ook zelf aan de gang met bloemen door het
maken van een mooi boeket.
Bij de foto's:
1. Een bloemist, kweker en medewerker van de veiling in gesprek tijdens
de kick-off van het ketenproject `Omarm de bloemist' onder leiding van
Jurgen Smit.
2. Ruud Hazelaar, Nederlands kampioen Bloemsierkunst 2008, laat de
nieuwste trends zien voor het najaar en kerstmis tijdens een van zijn
productdemonstraties.