Jumbo supermarkten


Jubmo komt met eigen duurzame chocoladeletter

Jumbo Supermarkten introduceert voor de komende Sinterklaasperiode duurzame chocoladeletters van Jumbo Exclusief en het eigen Jumbo Huismerk. Deze traktatie voldoet geheel aan de eisen van het fairtrade keurmerk. De `eerlijke' letters liggen vanaf half oktober in de schappen van alle Jumbo winkels.

De verkoop van de chocoladeletters past in het beleid van Jumbo als maatschappelijk verantwoord ondernemer. Hierin wordt veel aandacht besteed aan de verkoop van fairtrade producten. De supermarktketen heeft al diverse prijzen op dit gebied gekregen. De kracht van duurzame chocolade is dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Hierdoor zijn ze beter in staat in het levensonderhoud van hun families te voorzien

Formule directeur Colette Cloosterman-van Eerd is trots dat Jumbo hieraan een bijdrage kan leveren met de eigen duurzame chocoladeletters. "Als familiebedrijf voelen wij ons verantwoordelijk voor iedereen die betrokken is bij ons bedrijf en de producten die we verkopen. Dat geldt zeker voor een populair product als de chocoladeletter. Het is mooi dat zowel degene die de Jumbo letter ontvangt als degene die hem (deels) heeft geproduceerd blij kan zijn met deze traditionele traktatie."

Bij de introductie van de `eerlijke chocoladeletters' heeft Jumbo samengewerkt met onder andere de Oxfam Novib. Deze organisatie maakt zich sterk voor de productie en verkoop van duurzame chocolade. Frank Mechielsen, Beleidsadviseur bij Oxfam Novib, is enthousiast over de duurzame chocoladeletter van Jumbo: "Als maatschappelijke organisatie hebben we vorig jaar met onze Groene Sint campagne de schijnwerpers gezet op de miljoenen cacaoboeren, die vaak in armoede leven. Jumbo heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en biedt nu chocoladeletters aan, gemaakt van eerlijke cacao. Dit is een uitstekende stap van Jumbo. Wij hopen dat uiteindelijk het gehele chocoladeassortiment wordt verduurzaamd. Hiermee kunnen duizenden cacaoboeren en boerinnen een beter bestaan opbouwen."

Jaarlijks worden er bij Jumbo meer dan 400.000 chocoladeletters verkocht. Vorig jaar kon de consument ook al bij Jumbo terecht voor duurzame letters, maar toen was de keus nog `beperkt' tot de fairtrade chocoladeletters van Verkade. Alle duurzame chocoladeletters bij Jumbo zijn herkenbaar aan het fairtrade logo op de verpakking.