Gemeente Rheden

Rheden werkt aan verbetering dienstverlening

Programma Klant in Beeld speerpunt voor komende jaren

De gemeente Rheden is voortdurend bezig met het verbeteren van de dienstverlening. Het programma Klant in Beeld is een van de speerpunten uit het beleidsplan van het college. Alles is erop gericht te zorgen voor snellere procedures, minder en eenvoudigere regels en meer service. Het totale programma Klant in Beeld duurt vier jaar. De eerste concrete resultaten zijn nu een feit: procedures rond de aanvraag van uitkeringen zijn sterk verbeterd.

Uit jaarlijks publieksonderzoek blijkt dat inwoners de dienstverlening van de gemeente Rheden positief beoordelen. Maar het kan altijd beter, mede door het beschikbaar komen van nieuwe technische mogelijkheden. De gemeente Rheden sluit met Klant in Beeld aan op een landelijke ontwikkeling waarbij de overheid op alle niveaus werkt aan klantgerichtheid.

Denken vanuit de klant

De gemeente kijkt vanuit de beleving van inwoners en ondernemers naar bestaande procedures en werkwijzen. Ruim twintig gemeentelijke processen worden op deze manier gescreend en verbeterd, ofwel: klantvriendelijker en efficiënter gemaakt.

Ook digitalisering levert een bijdrage aan klantvriendelijk werken. De gemeente gaat in de toekomst steeds meer diensten via het internet aanbieden. Hierbij wordt informatie persoonlijk weergegeven('mijn aanvragen') en bekende informatie alvast ingevuld.

Van buiten naar binnen denken is het uitgangspunt van Klant in Beeld. Om dit ook in de praktijk te brengen betrekt de gemeente inwoners actief bij het project.

Aanvraag uitkering eenvoudiger

Het aanvragen van een uitkering is eenvoudiger geworden. Ongeveer 70% van de aanvragers heeft binnen twee weken duidelijkheid over het wel of niet toekennen van een uitkering. De doorlooptijd voor de totale aanvraag is teruggebracht van acht naar vijf weken.

Wethouder Ronald Haverkamp is blij met de concrete resultaten:'Het aantal benodigde gesprekken met de aanvrager is verminderd. Formulieren zijn verkort en eenvoudiger gemaakt. Het aantal aan te leveren bewijsstukken is met 50% verminderd. Dit is zowel voor de klant als voor de gemeente heel positief'.

Direct bij de aanvraag wordt al bekeken welke mogelijkheden er voor (gesubsidieerd) werk zijn. Dit leidt dus ook nog eens tot minder verstrekte uitkeringen.

De komende periode is er binnen Klant in Beeld aandacht voor verbeteringen rond de aanvraag van hulpmiddelen als rolstoelen en scootmobiels en meldingen over zwerfvuil en groenbeheer.

In 2011 gaat de gemeente aan de slag met verbeteringen rond de aanvraag uittreksel bevolkingsregister, verhuizingen, bezwaarschriften, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en voorzieningen voor minima.