EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

14 oktober 2010

EVO: 'vrachtauto NIET als Europese melkkoe GEBRUIKEN'

Voorstel truckheffing oneerlijk en niet effectief

De Raad van Europese Transportministers neemt vrijdag 15 oktober een besluit over een voorstel in om vrachtauto's te laten betalen voor de veroorzaakte externe kosten zoals congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast. EVO wijst het voorstel in deze vorm af omdat aan een aantal belangrijke voorwaarden die de heffing eerlijk en effectief maken, niet wordt voldaan. De spitsheffing geldt niet voor alle weggebruikers en vervoersmodaliteiten, schonere voertuigen worden onvoldoende gestimuleerd en de opbrengsten hoeven niet te worden aangewend voor de beoogde doelen. EVO roept de Europese ministers van transport daarom op om het voorstel in deze huidige vorm niet te steunen.

Spitsheffing voor alle weggebruikers
EVO is voorstander van het principe de gebruiker èn de vervuiler betaalt, maar dit moet wel op een eerlijke en effectieve wijze gebeuren. EVO vindt dat de extra infrastructurele heffing tijdens het spitsuur voor alleen het vrachtverkeer moet worden geschrapt. Allereerst omdat transportbedrijven geconfronteerd kunnen worden met een heffing die maarliefst drie maal hoger is dan normaal. Daarnaast beïnvloedt deze congestieheffing het gedrag van het vrachtverkeer niet, omdat het door krappe bevoorradingstijden veelal gedwongen wordt aan te sluiten in de file. Het aandeel vrachtverkeer in het totale verkeer tijdens de spits is met zo'n 10 procent dusdanig klein, dat een spitsheffing voor het vrachtverkeer sowieso niet zal leiden tot minder files. Een fileheffing heeft geen enkele zin als het personenverkeer over de weg, de hoofdveroorzaker van files, wordt ontzien. Ook draagt de heffing niet bij aan vermindering van files omdat de maatregel altijd en overal in de spits van kracht is ongeacht of er files zijn.

Gelijke monniken, gelijke kappen
EVO vindt dat alle vervoersmodaliteiten op gelijke wijze met een heffing moeten worden belast voor het veroorzaken van maatschappelijke schade en niet alleen het goederenvervoer over de weg. De trein veroorzaakt bijvoorbeeld veel meer geluidsoverlast, maar hoeft geen milieuheffing te betalen. Elke modaliteit moet verantwoordelijk worden gehouden voor de eigen schadelijke uitstoot, zodat de verschillende vervoersmodaliteiten op een eerlijke manier met elkaar concurreren op gebied van duurzaamheid.

Geen milieubelasting voor schoonste voertuigen
EVO wil dat de allerschoonste vrachtauto's voor langere periode uitgezonderd worden van een milieubelasting. Hierdoor wordt het bedrijfsleven gestimuleerd te investeren in de schoonste technieken.

Opbrengsten oormerken
EVO wil dat de opbrengsten van heffing ten goede komen aan het verminderen van de maatschappelijke schade waarvoor de heffing in het leven is geroepen. Als dit niet gebeurt, verwordt de heffing tot een ordinair middel om de nationale staatskassen te spekken. EU-lidstaten kunnen de maatregel tenslotte aangrijpen om een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart of spoor af te dwingen. Het wegvervoer wordt immers aanzienlijk duurder en dus minder aantrekkelijk ten opzichte van deze twee vervoersmodaliteiten.

Mocht het voorstel vrijdag toch worden aangenomen, dan zal EVO zich inspannen om bovengenoemde vier voorwaarden, die de maatregel eerlijker en effectiever maken, alsnog door het Europees Parlement op te laten nemen in het voorstel.