20ste inzameling v an levensmiddelen voor de voedselbanken bij Delhaize

12/10/2010 16:35

DELHAIZE LE LION

Van 14 tot 20 oktober organiseert Delhaize zoals elk jaar een inzameling van levensmiddelen ten voordele van de Voedselbanken. De bedoeling van deze actie is meer dan ooit om de mensen onderaan de ladder van de Belgische maatschappij te steunen in hun strijd tegen honger en armoede. De klanten van Delhaize kunnen hiertoe bijdragen dankzij waardebons (ontbijt, lunch of een hele dag) die ze aan de kassa kunnen afgeven. Delhaize zet die bons dan om in de voedingsmiddelen (producten) die de Voedselbanken het meest nodig hebben. Vorig jaar kende deze formule een groot succes. Dankzij de enorme steun van de Belgen kon Delhaize toen maar liefst 549 000 maaltijden aan de Voedselbanken schenken.

Reeds 20 jaar steunt Delhaize dit initiatief door de organisatie van een jaarlijkse inzamelingsweek. Vanaf het begin was het systeem waarbij voedingsmiddelen geschonken werden aan de uitgang van de winkels een overrompelend succes: in 1991 werd 90 ton voeding opgehaald, in 2000 775 ton, en in 2009... maar liefst 950 ton! Dit was goed voor een totaal van 549 000 maaltijden, allemaal te danken aan de vrijgevigheid van de klanten én aan het engagement van de directie en het personeel van Delhaize.

De Belgische Voedselbanken vechten al 25 jaar tegen de honger en de verspilling van voedsel. Door aan meer dan 650 verenigingen meer dan 12 500 ton levensmiddelen te schenken (2009), helpen ze meer dan 115 000 minderbedeelden zo vaak mogelijk aan een evenwichtige maaltijd. En dat allemaal dankzij de 250 vrijwilligers die in elke Belgische provincie volledig onbezoldigd de handen uit de mouwen steken. De organisatie steunt enkel en alleen op schenkingen (er wordt niets verkocht of aangekocht). De kosten worden volledig gedekt door schenkingen, zonder subsidies.

Doorheen de jaren heeft de inzamelactie van Delhaize zich ontpopt tot een toonbeeld van vrijgevigheid van de klanten, zodanig dat meer en meer klanten meehelpen aan de vrijwillige actie. Veel klanten en Service Clubs, zoals de Lions van België, helpen mee om aan de ingang van de winkels flyers uit te delen die de klanten aansporen om een maaltijd te schenken. Ze staan daar telkens 2 uur en per 2. In alle winkels worden de klanten trouwens vanaf eind augustus opgeroepen om vrijwilligerswerk te doen.

Omwille van ecologische en economische redenen werd het systeem 2 jaar geleden gewijzigd, en zowel de klanten als het personeel zijn enorm enthousiast. Gedaan met de plastic zakken en kartonnen dozen! Gedaan met het transport van voedingsmiddelen van en naar de opslagplaatsen! Gedaan met het versleuren en leeghalen van zakken waarbij sommige producten verloren gaan! Gedaan met het sorteren van de schenkingen! In het oude systeem kwamen tientallen vrijwilligers elk jaar bijeen om deze opdracht te vervullen. Dankzij de nieuwe methode wordt er vermeden dat er een heleboel verschillende voedingsmiddelen zijn in kleine hoeveelheden die bovendien moeilijk verdeelbaar zijn. Het nieuwe systeem focust zich op de meest noodzakelijke producten.

De waardebonnen van ¤ 1,5, ¤ 3 en ¤ 6 komen overeen met een ontbijt, een warme maaltijd en drie maaltijden die dagelijks aan minderbedeelden geschonken worden. Men kan uiteraard ook meerdere bonnen tegelijkertijd kopen: dat hangt af van de vrijgevigheid van de klant.

Het ingezamelde geld blijft bij Delhaize, die het dan omzet in voedingsmiddelen tegen onklopbare prijzen. Één enkel transport brengt alles meteen naar de 9 lokale Voedselbanken. Deze hebben op voorhand gekozen welke koopwaar het best beantwoordde aan hun noden en dit op een pallet van 18 producten, voorgesteld in gezamenlijk akkoord met Delhaize. De hoeveelheden worden bepaald in functie van het resultaat van de inzameling en het aantal minderbedeelden ondersteund door de partnerverenigingen.

Een record van 549 000 maaltijden in 2009

Reeds 20 jaar helpen vrijgevige Belgen hun noodlijdende landgenoten. Dankzij de jaarlijkse inzameling bij Delhaize, dat de nieuwe formule met de waardebons twee jaar geleden introduceerde, hebben de Voedselbanken in 2009 een recordaantal maaltijden kunnen schenken: het waren er maar liefst 549.000! De Voedselbanken hebben deze voedingsmiddelen verdeeld onder 650 liefdadigheidsorganisaties. Deze hebben ze op hun beurt verdeeld onder de sociale restaurants, in de vorm van pakketten of maaltijden.

De waardebonformule helpt mee bij de inzameling van de meest noodzakelijke producten

Net zoals in 2009 vertaalt de inzamelactie zich ook dit jaar in de waardebonformule. De klanten kunnen hun steentje bijdragen door waardbons aan te kopen, voor een ontbijt (¤ 1,5), een maaltijd (¤ 3) of de maaltijden van een hele dag (¤ 6) die ze dan aan de kassa kunnen afgeven. Dankzij deze formule is de actie veel efficiënter, praktischer en milieubewuster. Op die manier moet de klant de producten niet zelf kiezen en kan hij sneller boodschappen doen. De producten moeten niet meer gesorteerd worden, er zijn geen gebroken of verloren producten meer en er wordt geen gebruik meer gemaakt van plastic zakken of kartonnen dozen.

Op het einde van de actie ontvangen de 9 Voedselbanken van Delhaize de meest onontbeerlijke levensmiddelen en dit in functie van het resultaat van de inzameling en van het aantal minderbedeelden die ze ondersteunen.

Dankzij deze formule kunnen de Voedselbanken de armsten onder ons de producten geven die ze het meest nodig hebben, zoals melk, soep, babyvoeding, vlees-, vis- en groenteconserven. Pasta, rijst, andere suikers en afgeleide producten krijgen ze via een andere weg.

Delhaize België

Eind 2009 bestond het netwerk van Delhaize België uit 792 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop 'n Go, Tom&Co en Red Market), realiseerde Delhaize België in 2009 een omzet van 4,6 miljard euro. In 2009 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft meer dan 17.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, die actief is in 6 landen op 3 continenten. Eind juni 2010 telde het netwerk van Delhaize Groep 2.740 winkels. De groep stelt 138.000 mensen te werk.

*: Bron AC Nielsen

Persinformatie:

Belgische Federatie van Voedselbanken

Michel Verkaeren

Tel: 02/782.01.76

E-mail:info@foodbanks.be

Internet: www.foodbanks.be

Delhaize België

Roel Dekelver - Communications manager

Tel: 02/412 84 51 - E-mail: rdekelver@delhaize.be

Sandrine Blin - Communications Manager

Tel.: +32 (0)2 412 83 16 - E-mail : sblin@delhaize.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel