Ingezonden persbericht


Utrecht, 14 oktober 2010

Reactie Platform VG op het regeerakkoord
Vrijheid en verantwoordelijkheid

Inleiding

In het regeerakkoord Vrijheid en verantwoordelijkheid worden veel zaken genoemd die gevolgen hebben voor de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Platform VG begrijpt dat in een tijd van financiële krapte maatregelen nodig zijn, maar is wel van mening dat dit niet ten koste mag gaan van een (zeer) kwetsbare groep burgers. Veel van de voornemens zijn nog niet uitgewerkt, zodat over de effecten voor het leven van alle dag weinig kan worden gezegd. Dit geeft voor mensen met een verstandelijke beperking en hun ouders en verzorgers opnieuw onzekerheid. Platform VG ziet hierin helaas geen verschil met het achterliggende decennium waarin een opeenstapeling van maatregelen en wijzigingen op het gebied van bijvoorbeeld de Wajong, AWBZ, PGB en TOG, voor veel onzekerheid zorgde.

Kwaliteit van zorg

Kwaliteit van zorg is voor onze doelgroep een belangrijke voorwaarde voor de kwaliteit van bestaan. Het wettelijk verankerd zorgplan kan daaraan in belangrijke mate bijdragen, maar alleen als de overeengekomen zorgplannen ook daadwerkelijk in de praktijk worden uitgevoerd. Platform VG is daarom van mening dat naleving van een overeengekomen zorgplan eveneens afdwingbaar moet zijn.

Overheveling dagbesteding naar de Wmo

Platform VG ervaart de overheveling van dagbesteding naar de Wmo als een grote achteruitgang. Het beperkt mensen in hun rechten. De compensatieplicht die de Wmo stelt, wordt door gemeenten namelijk zeer divers ingevuld. Ervaringen met de introductie van de Wmo en de uitkomsten van de Monitor AWBZ hebben geleerd dat gemeenten onvoldoende kennis hebben van de doelgroep mensen met een verstandelijke beperking. We doen een beroep op de regering om de organisatie van de dagbesteding niet naar het gemeentelijk niveau over te hevelen.

Wajong/Wsw

Het versterken van de positie van mensen met een verstandelijk beperking juichen wij uiteraard van harte toe. De voorgenomen maatregelen met de Wajong zullen ons inziens echter averechts werken. Het doel om mensen regulier aan het werk te krijgen zal door de veranderingen in de Wajong niet dichterbij komen. De opgedane ervaringen met de op 1 januari 2010 ingevoerde Wajong voor nieuwkomers moeten worden meegenomen om aanpassingen te maken om de wet Wajong te gebruiken op de manier waarop hij is bedoeld.

Ook de voorgestelde ingrepen in de Wsw zullen eerder het tegendeel bewerkstelligen dan wordt beoogd. Platform VG is van mening dat een toegankelijke Wsw moet blijven bestaan voor mensen met een verstandelijke beperking. Mensen vallen buiten de boot als er voor hen èn geen betaald werk is èn geen dagopvang. Dagopvang is ten gevolge van de overheveling naar de Wmo geen recht meer en is mogelijk niet beschikbaar in een gemeente.

Verlaging IQ grens

De toegang tot AWBZ-zorg beperken tot mensen met een IQ lager dan 70 zal tot gevolg hebben dat mensen met een lichte verstandelijke beperking geen ondersteuning vanuit de AWBZ kunnen krijgen. Deze mensen kunnen zich nu met enkele uren ondersteuning per week doorgaans redelijk handhaven. Valt deze ondersteuning weg, dan 'verdwalen' ze snel in onze complexe samenleving. Het gaat om mensen die hun leven lang kwetsbaar blijven door de combinatie van leermoeilijkheden, beperkte sociale vaardigheden en een laag zelfbeeld. De regering kan deze mensen niet in de kou laten staan, geborgd moet zijn dat er ondersteuning is voor hen.

Passend Onderwijs

De bezuiniging op Passend Onderwijs bedreigt het onderwijs voor onze doelgroep. Platform VG wil dat de leerlinggebonden financiering 'het rugzakje' in een verbeterde vorm blijft bestaan, zodat mensen met een verstandelijke beperking verzekerd blijven van goed onderwijs.

Verankering pgb

De wettelijke verankering van het persoonsgebonden budget (pgb) draagt bij aan keuzevrijheid in de care. Hiermee wordt een langgekoesterde wens van Platform VG werkelijkheid. Tegenstrijdig hieraan zijn de reeds eerder aangekondigde maatregelen waarbij budgetgarantie per 2012 vervalt en de pgb-tarieven zodanig worden verlaagd dat veel kleinschalige initiatieven zoals Thomashuizen en ouderinitiatieven niet zullen overleven.

Extra banen

Zorg blijft geld kosten. Onduidelijk is of de nieuwe regering dit ook voor onze doelgroep erkent. Platform VG vindt dat de maatregelen die voor de ouderenzorg zijn aangekondigd ook voor onze doelgroep toegankelijk moeten zijn. Dat is nu onvoldoende helder. Daarbij is 12.000 extra banen in de care een mooi uitgangspunt, zeker als daarmee goed opgeleide medewerkers op de werkvloer de kwaliteit van zorg verbeteren.

De derde partijrol versterken

Landelijk

Zowel regering als parlement stellen dat de cliënt centraal moet staan in de zorg. Afgelopen jaren zijn belangrijke stappen gezet om de driehoek cliënt, zorgaanbieder en zorgverzekeraar in evenwicht te brengen. Bezuiniging op de cliëntenbeweging zal de positieve lijn omkeren en de cliënt weer terugdringen in zijn of haar afhankelijke positie. Platform VG is van mening dat financiering van de cliëntenbeweging onafhankelijk moet zijn. Dit kan worden gerealiseerd met een ander financieringsstelsel zoals premiefinanciering.

Regionaal en lokaal

Met het voornemen om de kerntaken van provincies terug te brengen naar ruimte, economie en natuur dreigt het geluid van de zorgvrager niet meer gehoord te worden in de regio. Provincies zijn nu namelijk de aangewezen organen om de cliëntenbeweging te subsidiëren. Platform VG kan het voornemen m.b.t. de provincies begrijpen maar pleit ervoor om regionale en lokale belangenbehartiging te behouden, bij voorkeur door het vanuit de landelijke overheid te financieren.

WCZ

Platform VG is opgelucht dat de ingezette koers met een wettelijk sterke rol van de cliënt in de WCZ wordt verankerd. Belangrijk is dat de cliënt daadwerkelijk rechten heeft. Maar Platform VG vraagt met klem om bepaalde passages uit het voorontwerp die in het wetsontwerp zijn geschrapt, weer opnieuw op te nemen zoals: instemmingsrecht bij fusie, ingrijpende verbouwingen en benoemingen van leidinggevenden.

Scheiden van wonen en zorg

Scheiden van wonen en zorg wordt een speerpunt van beleid. Voor een deel van onze doelgroep is dit een prima ontwikkeling, maar Platform VG wijst erop dat dit niet voor iedereen geldt. Bijvoorbeeld voor iemand met een verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen zal het scheiden van wonen en zorg financieel en zorginhoudelijk zo ongunstig zijn dat dit problemen met het vinden van betaalbare huisvesting tot gevolg zal hebben. Gecombineerd met andere maatregelen zoals de onlangs ingevoerde verlaging van de Wajong-uitkering, brengt de scheiding van wonen en zorg deze groep ernstig in problemen.

Uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars

Bij een overheveling van de uitvoering AWBZ door de zorgverzekeraars, dient de regering ervoor te zorgen dat er geen risicoselectie en daarmee uitsluiting en rechtsongelijkheid kan ontstaan. Dit kan alleen als risicoverevening blijft bestaan. Teleurstellend is het dat het model 'eigen regie' waarvan cliëntenorganisaties voorstander zijn niet wordt opgepakt. In dit model staat de zorgvrager centraal en wordt bureaucratie tot een minimum beperkt. In dit model zijn cliënten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders gelijkwaardige partijen.




Ingezonden persbericht