Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
126 Vragen van de heer S. de Vries, de heer P.H. van Corler, mevrouw mr. M.H. Bikker en de heer P.E.J. Werensteijn (ingekomen 14 oktober 2010)

Ook in het studiejaar 2010 - 2011 mogen de Universiteit en Hogeschool weer meer studenten verwelkomen. Uiteraard is dit een heugelijk feit, maar het brengt ook problemen met zich mee. Zo valt te constateren dat in de eerste weken van het nieuwe collegejaar het aantal reizigers in de bussen op lijn 11, 12 en 12s sterk is toegenomen. Tegelijkertijd lijkt de dienstregeling niet uitgebreid te zijn. Dit alles kan vervelende gevolgen hebben zoals overvolle bussen en passagiers die soms bij de halte moeten wachten op een volgende bus. GroenLinks Utrecht heeft de volgende vragen:


1. Is het Dagelijks Bestuur van het BRU als OV-concessieverlener bekend met het gestegen aantal nieuwe studenten aan Hogeschool en Universiteit ten opzichte van vorig jaar?
2. Heeft het te verwachten toenemende gebruik van het openbaar vervoer naar de Uithof geresulteerd in een uitbreiding van de capaciteit en/of dienstregeling? Zo neen, waarom niet?
3. Hebben leden van het Dagelijks Bestuur van het BRU zelf wel eens geprobeerd in de spits de bus te nemen naar (of van) de Uithof? Was dit een prettige ervaring?
4. In hoeverre kan men nog van Hoogwaardig Openbaar Vervoer spreken als de meeste reizigers in spits slechts een staanplaats in de bus kunnen bemachtigen?
5. Vindt het Dagelijks Bestuur het acceptabel dat passagiers achterblijven bij de halte omdat de bussen niet meer reizigers kunnen meenemen? Zo ja, waarom?
6. De vertramming van de HOV-om-de-zuid zou een verlichting kunnen betekenen voor de reizigersstroom tussen de Uithof en het Centraal Station. Voor deze is gerealiseerd zal het aantal passagiers de komende jaren echter nog verder toenemen. Hoe worden deze reizigers geaccommodeerd?
7. De HOV-om-de-zuid zal naar verwachting een verlichting betekenen voor de huidige buslijn 12(s). Lijn 11 door de binnenstad is echter in de spits (en steeds vaker ook daarbuiten) overvol. Hoe wil het Dagelijks Bestuur de reizigers op lijn 11 dit jaar en komende jaren accommoderen?
8. Door de drukte op een aantal buslijnen verloopt het uitchecken met de ov-chipkaart zeer rommelig en langzaam waardoor de bus mogelijk vertraging oploopt en reizigers het risico lopen met extra kosten opgescheept te worden. Ziet het Dagelijks Bestuur mogelijkheden om op drukke haltes in/ uitcheck palen te realiseren?

---- --