Audax Persbericht

Happiness en EOS als eerste DM-campagne van de maand

PUB en DM Plaza (bpost) hebben een nieuw initiatief opgestart onder de naam 'DM-campagne van de maand' om de creativiteit in DM-campagnes aan te moedigen. We screenen alle DM-campagnes die ons de afgelopen maand werden opgestuurd en kiezen er daar één uit.

Ditmaal is de keuze gevallen op de 'Talking Tree' campagne die Happiness Brussels ontwikkelde voor EOS. Vanuit het idee dat iedereen een mening heeft over de klimaatsveranderingen, maar dat niemand de mening van de natuur zelf vraagt, besliste Happiness Brussels om een boom in Brussel een interessante en intelligente stem te geven. De boom staat in het Ter Kamerenbos en werd tot leven gebracht om de woordvoerder van de campagne te zijn. De campagne engageert de diverse doelgroepen van EOS magazine om het debat te voeren over dringende milieukwesties zoals klimaatsverandering. Daarnaast worden gebruikers uitgenodigd om zelf actie te ondernemen om hun impact op de natuur te verlagen. Talking Tree deelt wat hij voelt en waarneemt in zijn omgeving met woorden, klanken en foto's via verschillende onlineplatformen zoals Twitter, Facebook, SoundCloud, YouTube en Flickr. Dit doet hij dag en nacht in real time. Al deze media komen ook samen op de campagnesite www.talking-tree.com.

Om de discussie op gang te trekken, kreeg de boom een volledig gamma aan accessoires mee: een CO2-meter, pH-meter, een kleine windturbine, webcam, dB-meter, versnellingsmeter, infraroodcamera en thermometer. Op maat gemaakte software verwerkt die informatie en zet ze om in teksten die de gevoelens en ervaringen van de boom uitdrukken. Voorbeelden zijn: 'Ik voel me duizelig vandaag, er komen te veel auto's langs.', 'De lucht is vuil aan het worden. Doe me een plezier en neem je fiets.' of 'De ozon in de lucht maakt het moeilijk om mijn job te doen.'. De boom post ook geluidsfragmenten, foto's en video's.

De virale strategie, de social media en de verder gebruikte kanalen zijn allemaal gericht op opinion leaders, die op hun beurt hun volgers ertoe aanzetten om de boom te volgen op Twitter. Van gadgetfreaks tot 'tree huggers', iedereen vindt er wel zijn gading. Deze campagne werd ondersteund door printadvertenties in magazines en kranten en e-mail marketing.

De printadvertentie toont de boom met een uitnodiging om hem als vriend toe te voegen op Facebook. Online werd een 30 seconden en een 90 seconden 'making of' video verspreid via websites en blogs. De campagne trekt de EOS 'Low Impact Month' in november 2010 op gang. De Low Impact Month heeft als doel mensen extra aan te zetten om hun impact op de natuur te verkleinen. Op de site kunnen mensen hun impact meten met ECOLife, een tool om de eco-voetafdruk te meten. Daarna krijgen ze een stappenplan om hun impact te verkleinen, gaande van het aanpassen van voeding en mobiliteit tot verwarming, elektriciteit, afval en waterverbruik.

EOS Magazine verschijnt 11 keer per jaar en is een uitgave van Uitgeverij Cascade te Antwerpen, België. Deze uitgeverij is een dochteronderneming van mediaconcern Audax te Gilze.

Het familiebedrijf Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.



Audax