Ingezonden persbericht




14 oktober 20101

Provincie investeert in sport, economie en ruimtelijke ordening Budgetbesprekingen 2011 - hoofdaccenten gedeputeerde Koen Helsen

We hebben als provinciebestuur vooral de taak om 'gebiedsgericht' en 'bovenlokaal' te werken. Bovenlokale projecten te realiseren die de draagkracht van een lokaal bestuur overstijgen en projecten waarbij onze provincie de nodige expertise en terreinkennis heeft. Het is belangrijk dat we als provincie hier onze verantwoordelijkheid blijven opnemen. De provincie Antwerpen is en blijft een belangrijke schakel, een democratisch en gelegitimeerd intermediair bestuur tussen Vlaanderen en de 70 steden en gemeenten. nleiding van 5-tal zinnen met belangrijkste nieuws.

Economie
Het is en blijft onze ambitie om de provincie Antwerpen als 'economische topregio' te bestendigen. Dit doen we onder andere door volgende troeven uit spelen:

a) Het Logistiek Platform Antwerpen (LPA) is een netwerk van logistieke spelers (operators, verladers, kennisinstellingen, overheden, enz.) die samen de positie van de provincie Antwerpen als Europese logistieke topregio willen verzekeren. Het LPA werd opgericht door Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen (POM Antwerpen).

POM Antwerpen, expert op het vlak van duurzame ontwikkeling van bedrijventerreinen, ambieert om in de context van het LPA een innoverend logistiek bedrijventerrein te ontwikkelen, evenals een logistieke incubator, beide volgens de principes van 'Slimme Logistiek'. De creatie van toegevoegde waarde is van groot belang voor onze economie, tewerkstelling en toont aan dat logistiek wel meer is dan opslag van goederen en overvolle vrachtwagens.

Slimme Logistiek richt zich op locatiekeuze, procesdesign, productieproces, tot de uiteindelijke levering bij de consument en weer terug. Door sterk te focussen op kennisontwikkeling, innovatie en duurzame processen kan het logistieke proces efficiënter georganiseerd worden. Vertaald naar de logistieke showcase betekent dit dat het terrein ontwikkeld zal worden met oog voor: reductie carbon footprint, integratie geavanceerde logistieke toepassingen, intelligent ruimtegebruik, innovatieve transportmodi,...

b) Met de studie speerpuntsectoren onder leiding van prof. Ann Verhetsel (UA) maken we een belangrijk basiswerk voor een economische toekomstvisie voor onze provincie. Hierin zullen we onder andere in kaart brengen welke sectoren het sterkste groeipotentieel hebben. Welke evoluties en trends zijn er gaande? Welke sectoren met groeipotentieel zijn vandaag nog niet aanwezig in de provincie Antwerpen? Welke sectoren doen het niet goed; waarvoor moeten eventueel afbouwscenario's uitgedokterd worden? De eerste resultaten van deze studie worden verwacht in 2011. Op basis hiervan kunnen dan de prioriteiten voor het provinciaal economisch beleid bepaald worden. Verspreid over drie jaren werd hiervoor in totaal een bedrag voorzien van ¤ 149.000.

c) De provincie Antwerpen zal ook verder blijven inzetten op detailhandel. De studie detailhandel, die de voorbije twee jaar gelopen heeft, is thans (voorlopig) afgesloten met een provinciale visie. Om ervoor te zorgen dat die visie nu omgezet wordt in concrete acties, werd een provinciaal subsidiereglement opgesteld. Gemeenten kunnen hierop een beroep doen voor kernversterkende acties rond detailhandel. De eerste projectoproep was reeds een groot succes; voor een tweede ronde wordt in 2011 ¤ 150.000 vrijgemaakt.

Visie op ruimtelijke ordening
Door de tijdelijke verlaging van het BTW-tarief naar 6% werden veel meer aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning ingediend bij de gemeenten. Daarnaast stelt de nieuwe wetgeving inzake ruimtelijke ordening dat de aanvrager van de stedenbouwkundige vergunning, derden die rechtstreeks of onrechtstreeks hinder of nadelen kunnen ondervinden van vergunde bouwwerken en de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar, beroep kunnen aantekenen bij de Provincie Antwerpen. Deze nieuwe maatregel is in voege sinds 1 september 2009.

Voor het jaar 2010 werden er tot op heden al 935 'bouwberoepsdossiers' geregistreerd. Indien deze tendens zich zo voortzet zullen er tegen het einde van 2010 een duizendtal dossiers binnen gekomen zijn. Een stijging tov 2009 met 36% en tov 2008 met 58%. De provinciale dienst 'stedenbouwkundige vergunningen' slaagt er evenwel in om alle dossiers op de decretaal voorziene termijn af te handelen. Sterker zelfs, zij handelen de bouwdossiers af in een termijn tussen de 40 en 50 dagen. De wetgeving legt op dat de dossiers waarvan de beroeper uitdrukkelijk heeft gevraagd om gehoord te worden, binnen een termijn van 105 dagen moet afgehandeld worden en de andere dossiers binnen een termijn van 75 dagen. Een sterke prestatie als je ziet dat begin 2007 de mensen nog 14 maanden moesten wachten voor er een uitspraak kwam in hun beroepsdossier. Een strategie die we zeker in 2011 willen verderzetten.

Ook op vlak van ruimtelijk beleid scoren we als provincie uitstekend. Niet alleen zijn we koploper op het gebied van gemeentelijke structuurplannen (zowat alle onze gemeenten hebben er één), ook in de uitwerking ervan zijn de Antwerpse gemeenten bezige bijen. Waar in 2008 de deputatie nog 83 'ruimtelijke uitvoeringsplannen' (RUP's) onder de loep nam, werden er in 2009 al 114 RUP's goedgekeurd en werden dit jaar 97 dossiers behandeld. En waar in 2008 de deputatie nog 156 adviezen inzake gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen verstrekte, werden er in 2009 al 277 RUP's geadviseerd en werden dit jaar reeds 227 gemeentelijke dossiers onder de loep genomen. Ook in deze bovenlokale taak proberen we de gemeenten te ondersteunen met raad en voorbeelden en willen we in 2011 op hetzelfde elan verder gaan.

Het gebiedsgericht beleid dat sinds het begin van deze legislatuur werd opgestart, is bij uitstek een voorbeeld van een 'bovenlokale benadering' en van de gebiedsgerichte uitwerking ervan die het provinciale beleid voorstaat. het Fortengordelproject, het project langs het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten, De Kempense Meren en het glastuinbouwproject kenden een goede doorstart. In de pipeline zit het nieuwe project in de Rupelstreek, waar we als provincie een een nieuwe dynamiek willen generen voor het ontwikkelen van het ontginningslandschap tussen de kernen van Boom en Rumst. We hebben een ook een belangrijke doorbraak gerealiseerd in het dossier van de weekendverblijven. Een problematiek die al jaren aansleept met vaak grote onzekerheden van de talrijke bewoners. De methodiek werd dit jaar gefinaliseerd aan de hand van de drie pilootgemeenten Wuustwezel, Essen en Herselt. Voor deze gemeenten werd ook gestart met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan wat gefinaliseerd zal worden in 2011. Met de omzendbrief die we opmaakten kunnen nu de overige gemeenten van onze provincie aan de slag om voor de weekendzones op hun grondgebied een doordacht en humaan beleid uit te werken.

3. Steun aan bovenlokale sportprojecten
Op vlak van sport gaan we verder met de ondersteuning van bovenlokale projecten en specifieke doelgroepen en zullen we door onze steun aan de kandidatuur van Antwerpen als 'Europese sporthoofdstad 2012' onze provincie nog meer op de kaart zetten en nog meer topsportevenementen naar onze provincie halen. De definitieve toekenning van de titel 'Europese Sporthoofdstad 2012' is voorzien op 30 november 2010. Onder voorbehoud van toekenning van de titel zal een bedrag voorzien worden voor het uitdragen van de boodschap 'Sportprovincie'.

Gehandicaptensport blijft een absolute prioriteit voor het Autonoom Provinciebedrijf Sport (APB Sport). Een nieuw reglement ter subsidiëring van G-projecten van sportregio's willen we gemeenten stimuleren om een regionaal gehandicatensportbeleid om te starten. Hiervoor is een budget van 73.000 euro voorzien. Ook zal er verder gewerkt worden aan de 'Start-to-G-sport'-campagne. Door naast tennis, badminton en wielrennen ook aandacht te besteden aan andere sporten, moeten we komen tot een groter aantal deelnemers aan de gehandicaptensportactiviteiten.

In 2011 zal de derde fase van het bovenlokaal sportinfrastructuurplan verder ontplooid worden. Specifieke aandacht zal gaan naar de moutainbikeroutes, looppaden, golfterreinen en het naschools gebruik van de provinciale schoolsportinfrastructuur. Daarnaast zullen de eerste stappen gezet worden in de realisatie van een gymhal. We voorzien hiervoor een bedrag van om en bij de 4,35 miljoen euro. Hiermee komen we tegemoet aan één van de 15 prioriteiten uit het bovenlokaal sportinfrastructuurplan.




Ingezonden persbericht