Universiteit Leiden

âMigratie is motor voor innovatieâ

De geschiedenis van de migratie kan ons veel leren, meent hoogleraar Sociale geschiedenis Leo Lucassen. Bijvoorbeeld dat migratie aan de basis staat van veel innovaties. Op 15 oktober wordt het boek Migration history in world history gepresenteerd, een vrucht van internationale samenwerking.

Migratie, waar hebben we het dan eigenlijk over?

Lucassen: 'Hoe lang moet iemand ergens blijven om migrant genoemd te kunnen worden?'

Lucassen: 'Hoe lang moet iemand ergens blijven om migrant genoemd te kunnen worden?'

Lucassen: âIk begin er altijd mee mijn studenten te vragen wat zij onder migratie verstaan en daar komen heel veel verschillende antwoorden op. Sommige vinden dat je toch wel echt de nationale grens over moet, andere menen dat alleen intercontinentale migratie telt. En weer andere beperken zich tot migranten die cultureel anders zijn of als problematisch worden beschouwd, zoals Marokkanen en Antillianen. Het blijft een interessante vraag. Hoe lang moet iemand ergens blijven om migrant genoemd te kunnen worden? Ben je geen migrant meer als je op je oude dag naar je vaderland terugkeert of toch wel? Zijn slaven migranten? En hoe zit het met vluchtelingen? Om te begrijpen welke overeenkomsten en verschillen er tussen verschillende typen migratie zijn te constateren, moet je de definitie niet op voorhand al gaan inperken. Dat levert vaak verassende parallellen en inzichten op, zoals Afrikaanse bootvluchtelingen die vaak om dezelfde redenen en binnen dezelfde gezins-context migreren als Franse jongeren die van het platteland naar Parijs trokken.â

U hebt, met collegaâs van het Internationaal? Instituut voor Sociale Geschiedenis, en van een Engelse en een Franse universiteit tien jaar geleden het initiatief genomen voor âSetting the Agenda for a Long-term World Migration History.â Waarom was dat?

Lucassen: âHet beeld bestond dat migratie pas sinds twee eeuwen, mede door de industriële revolutie, op grote schaal plaatsvindt en dan vooral van Europa naar Noord-Amerika. Daar gaat ook negentig procent van de wetenschappelijke literatuur over, met een sterke nadruk op arbeidsmigratie. Wij vonden dat een eenzijdige blik en meenden dat er fundamenteler nagedacht kon worden over de rollen en de functie van migratie in de same nleving. We hebben toen over de hele wereld wetenschappers benaderd die zich niet primair met migratie bezighielden maar er door hun expertise van bepaalde niet-Europese gebieden en periodes wel veel kennis over hadden. We wilden een nieuwe manier van kijken naar migratie ontwikkelen, verder teruggaan in de geschiedenis, maar ook andere delen van de wereld er systematisch bij betrekken. Door kennis op deze manier te mobiliseren zijn we in staat geweest om drie kleine conferenties te organiseren , een in 2005, een in 2008, en een dit jaar. De bundel Migration history in world history is de vrucht van de eerste conferentie. Die stond in het teken van de verbreding van het thema, in de tijd â het boek gaat tot 80.000 jaar terug - en ook wat betreft disciplinaire benadering. Er staan bijdragen in vanuit de geschiedenis, de biologie, genetica, archeologie, de linguïstiek en de antropologie. De tweede conferentie spitste zich toe op het vestigingsproces en een kortere periode, ongeveer vanaf het moment dat steden ontstaan in Mesopotamië, vanaf circa 6000 v. Chr. Het boek daarover is bijna klaar. De derde conferentie ging over de beweging, het migreren op zich.â

En heeft dit alles tot nieuwe inzichten geleid?

Lucassen: âMigratie leidt vaak tot innovatie, zeker als mensen taalkundige en culturele grenzen overschrijden. Door intercultureel contact ontstaan nieuwe ideeën. De fenomenale economische en culturele bloei in de Nederlandse Gouden Eeuw hangt onmiskenbaar samen met toegenomen migratie. Het basisidee is dat mensen vanaf het moment dat ze zich vanuit Afrika over de rest van de wereld verspreid hebben, zoân 60.000 jaar geleden, in isolatie heel verschillende culturen hebben ontwikkeld. Taal speelt daarbij een belangrijke rol. Wanneer migranten in contact komen met andere culturen en zich de nieuwe taal eigen maken, komen ze ook in aanraking met andere ideeën, technologieën en wereldbeelden. Met als gevolg het ontstaan van nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Door de intensivering van contacten tussen culturen via migratie is er vanaf circa 1000 voor Chr. een proces van convergentie opgetreden, waardoor de wereld langzaam maar zeker weer meer homogeen is geworden. Neem alleen al de rol van de Engelse taal, van wereldreligies en de Westerse consumptiecultuur.â

Is dit een boodschap voor onze huidige samenleving?

'De nadruk lag te lang op migratie vanuit Europa naar Amerika'

'De nadruk lag te lang op migratie vanuit Europa naar Amerika'

Lucassen: âIk denk het wel. Kennis van de geschiedenis helpt om het nu te begrijpen. We moeten af van het denken over migranten in termen van slachtoffers en bedreiging. Iemand als Bernard Wientjes, voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW ziet dat ook. India heeft knappe koppen die graag elders willen gaan werken en Nederland moet in dat opzicht concurreren met andere geïndustrialiseerde landen. Als je het deze migranten juridisch erg moeilijk maakt of het imago hebt van een sterk naar binnen kijkend nationalistisch land, wat de afgelopen jaren zo is, dan is dat op den duur schadelijk voor de samenleving.â âAls het gaat om het publieke debat, moeten wetenschappers zich wel goed realiseren wat hun rol is. Ze moeten zich niet mengen in het koor van meningen maar zich beperken tot het wetenschappelijk onderbouwde relaas. En zich zeker niet onnodig zwak maken door de indruk te wekken dat ze er een politiek punt door willen drukken, dat kan bedreigend zijn voor de legitimiteit van de wetenschap.â

Beïnvloeden de nieuwe, snelle communicatiemiddelen de migratie op enigerlei wijze?

Vrouwelijk migranten uit alle windstreken.

Vrouwelijk migranten uit alle windstreken.

Lucassen: âWaar het integratie betreft, zijn daar wel aanwijzingen voor. Door internet, goedkope vluchten en skype kunnen migranten makkelijker in contact blijven met de cultuur in het land van herkomst, dan wel met groepsgenoten in andere delen van de wereld. Een fenomeen dat we kennen als transnationalisme. Of dat op de langere duur het integratieproces inderdaad zal veranderen, staat echter nog te bezien. Dat er nieuwe mogelijkheden zijn, betekent nog niet per se dat migranten, en met name hun kinderen en kleinkinderen, die ook intensief zullen gebruiken. Een Marokkaan kàn zijn oma elke dag bellen, maar doet hij dat ook? En hoe lang blijft hij het volhouden?â

Voelt u zich een migrant, u bent uit Limburg naar Leiden gekomen?

Lucassen: âHet is goed mogelijk bepaalde kenmerken van migratie aan deze geografische verplaatsing te onderscheiden. Zo ben ik van een klein dorp naar de stad gegaan, wat een culturele overgang was als gevolg van die geografische verplaatsing en ben ik tegelijkertijd in plaats van overwegend dialect, overwegend ABN gaan spreken. Dat is een taalkundige overgang. Maar door de nationale homogenisering die natiestaten de afgelopen anderhalve eeuw hebben ondergaan, met name via het onderwijs, zijn de verschillen natuurlijk kleiner dan wanneer je uit Afrika of Azië hierheen komt of omgekeerd. Niettemin noemt men mij op mijn handbalvereniging, waar ik al dertig jaar sport, nog steeds de Limburger. Patrick Manning, die meeschreef aan Migration history in world history, noemt migratie als de mijne home community migration, te onderscheiden van de cross-community migration die de motor van veel veranderingen is.â

Leo Lucassen is een van de trekkers van het Leidse profileringsgebied âGlobal interactions of people, cultures and power, dat twee zwaartepunten heeft: migratie en global heritage.