Vrije Universiteit Amsterdam

Tweets from Surgery


* Startdatum: 15-10-2010


* Tijd: 15.45


* Locatie: Auditorium VUmc


* Titel: Tweets from Surgery


* Spreker: prof.dr. H.J. Bonjer


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Oratie

Nederland liep aanvankelijk fors achter met het uitvoeren van kijkoperaties. In de afgelopen jaren is echter een inhaalslag gemaakt en ondergaat één op de drie patiënten met dikkedarmkanker een kijkoperatie. In 2009 werden meer dan 30.000 kijkoperaties uitgevoerd in Nederland. Moderne technologie zoals de operatierobot wordt steeds vaker gebruikt bij kijkoperaties met name voor prostaatkanker. Dit zegt Jaap Bonjer in zijn oratie `Tweets from Surgery' ter gelegenheid van zijn benoeming als hoofd van de afdeling heelkunde aan het VUmc.

Het grote voordeel van kijkoperaties is het opereren via kleine operatiewonden waardoor de patiënt minder pijn heeft en sneller de normale activiteiten kan hervatten. Ook vaatoperaties worden steeds vaker door een kleine operatiewond uitgevoerd. Door een kleine snede in de lies worden slagaderen van binnenuit vervangen. Het VUmc is het kloppend hart van de kijkoperaties in Nederland.

Bonjer besteedt in zijn oratie aandacht aan de gevolgen van technologisch complexe chirurgie. "De universitaire medische centra (UMC's) zullen een steeds grotere rol gaan spelen bij de behandeling van patiënten met complexe ziektebeelden die multidisciplinaire expertise en geavanceerde apparatuur zoals een operatierobot vereisen" zegt hij. De UMC's zullen bewust de samenwerking met andere zorginstellingen opzoeken om een netwerk te realiseren waarbinnen gezamenlijk de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk wordt benut" aldus Bonjer, die in 2001 in het Erasmus MC werd benoemd als eerste hoogleraar endoscopische chirurgie.
Bonjer, die vijf jaar als chirurg werkzaam was in Canada, is verder van mening dat de gezondheidszorg de communicatie met patiënten moet verbeteren. "Het ziekenhuis lijkt op een doolhof van antwoordapparaten" zegt Bonjer. "Mensen hebben behoefte aan een menselijk oor en stem overdag,'s avonds en in het weekeinde. Ziekte houdt zich niet aan de klok. Call centres, SMS en e-mail communicatie met patiënten zijn stappen die zo snel mogelijk gezet moeten worden".
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam