Send a Smile breekt wenskaartenmarkt open

15/10/2010 11:03

Bitfactory BV

Succesvolle start-up trekt aandacht buitenland.

Het Rotterdamse webbureau Bitfactory beleeft een succesvolle start met 'Send a Smile', een gratis applicatie waarmee organisaties en ontwerpers zelf een online wenskaartenshop kunnen starten. Het product loopt als een trein: reeds in de pilotperiode werden er al zo'n honderd shops geïmplementeerd en ontstond er belangstelling vanuit de VS. De shops van cartoonist Toon van Driel, de Nederlandse Dierenbescherming en Kaartjeversturen.nl zijn al bestsellers.

Voor de goede orde: we hebben het hier niet over e-cards. Send a Smile mikt op de groeiende markt voor wenskaarten die weliswaar online worden aangemaakt en verzonden, maar als 'echte' kaarten bij de geadresseerde in de bus vallen. Op zichzelf is dat niet nieuw, diverse kaartenshops doen dit al. Johannes Hartman van Bitfactory: 'Dat klopt, maar het nieuwe zit hem in het feit dat iedere organisatie of individuele designer c.q. artiest de applicatie gratis kan gebruiken en zelf kan beheren. Daarbij behoud je je eigen huisstijl en uitstraling en gebruik je de kaartenshop als goedkoop, maar o zo effectief marketinginstrument. Daarbij kun je eigen of andermans werk verkopen en promoten en zo je organisatie uitdragen. Zo is het bijvoorbeeld een heel mooi instrument voor goede doelen, maar onze software is zeer flexibel waardoor eigenlijk elke organisatie met een achterban het kan inzetten.'

Send a Smile is bedacht en ontwikkeld door Bitfactory en gefinancierd met eigen middelen. De applicatie is zoals gezegd gratis te gebruiken en er worden geen ingewikkelde contracten afgesloten. Hartman: 'Send a Smile is een community, waarbinnen inmiddels vele kaartenshops draaien op user generated content. Het is de bedoeling dat het een levendige community wordt, waar ontwerpwedstrijden worden georganiseerd, interviews met ontwerpers en kaartshophouders worden gepubliceerd en waar wordt gestemd en gereageerd op nieuw verschenen wenskaarten.'

Deelname aan Send a Smile is niet alleen een marketinginstrument, het levert ook extra inkomsten op voor de kaartshophouder en ontwerpers. Van elke verkochte kaart ontvangen zij een deel, evenals initiatiefnemer Bitfactory. Desondanks kunnen de kaarten nog altijd tegen concurrerende prijzen worden aangeboden. Er wordt geld afgedragen op basis van verkochte kaarten, verder zijn er geen kosten of verplichtingen verbonden aan deelname. Hartman: 'Hiermee hebben we de markt voor online wenskaarten wel zo'n beetje op zijn kop gezet. Dat dit een trekpleister van jewelste is, blijkt wel aan het explosief groeiende aantal deelnemers - dagelijks komen er nieuwe designers en kaartenshops bij. In plaats van de rechten bij grote bestaande kaartenshops onder te brengen, gaan ze zelf het avontuur aan - met heel weinig risico. Er zitten ook grote organisaties bij, zoals de Nederlandse Dierenbescherming. En als klap op de vuurpijl wordt het systeem dezer dagen ook uitgerold in de Verenigde Staten, waar nu al meerdere shops op de wachtlijst staan.'

Kijk voor meer informatie op www.sendasmile.com





http://www.sendasmile.com