Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Tram- en busbanen wel belangrijk
TreinTramBus pleit voor betere doorstroming De Lijn

Volgens een aantal media staan de Vlaamse steden en gemeenten weigerachtig tegenover het concept van vrije tram- en busbanen. TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen wel belangrijk zijn en ondersteunt de vraag van de minister aan de steden en gemeenten.

Uit een studie van De Lijn blijkt dat de Gentse trams gemiddeld 30% van de tijd stilstaan. TreinTramBus ging het tijdverlies in Gent meten en stelde vast dat tram en bus in de binnenstad op een zaterdag gemiddeld 12 minuten tijd verliezen in de file.

Ook voorrang aan de verkeerslichten is belangrijk. Neem nu de Leien in Antwerpen. Elke tram of bus verliest er op elke rit heen en terug 6 minuten aan de verkeerslichten. TreinTramBus berekende dat bij een goede doorstroming de hele dag door drie voertuigen minder nodig zijn. Ook in middelgrote steden zoals Turnhout of Hasselt verliezen bussen veel tijd bij gebrek aan busbanen.

Weten steden en gemeenten dat tram- en busreizigers tot 30 maal minder ruimte nodig hebben dan automobilisten, en bijgevolg minder beslag leggen op de schaarse openbare ruimte?

De reizigersvereniging legt ten slotte de link met de voorbije besparingen bij De Lijn. Bij een goede doorstroming kunnen tal van tram- en buslijnen het met een voertuig minder doen. Zo kunnen elders pijnlijke besparingen vermeden worden.