Gemeente Blaricum



Informatieplan BEL verbetert dienstverlening

15-10-2010
Blaricum, Eemnes en Laren investeren in de periode tot 2013 fors in het verbeteren van hun dienstverlening. De drie gemeenteraden hebben geld beschikbaar gesteld, zodat de BEL Combinatie met name zijn digitale dienstverlening sterk kan verbeteren. Op termijn moet 65% van de dienstverlening digitaal aangeboden worden. Dat percentage ligt op dit moment op 47

Inwoners en bedrijven in de BEL-gemeenten kunnen in de toekomst 24 uur per dag, zeven dagen per week gebruik kunnen maken van 150 digitale diensten van hun gemeente. Daarvoor hoeven ze dan niet meer naar het gemeentekantoor, maar dat kan dan gewoon vanuit de luie stoel in huis. Voorbeelden van dit soort diensten zijn het online inzien van het taxatieverslag waarop de OZB is gebaseerd, het aanvragen van vergunningen voor kappen, evenementen, inritten en standplaatsen, het opvragen van een afschrift van de Burgerlijke stand, en het online indienen van een bezwaarschrift.
Ook worden de producten en diensten op de websites uitgebreid met veelgestelde vragen. Er komt een persoonlijke internetpagina waarop mensen hun contacten, lopende zaken en attenderingen kunnen inzien en hierop kunnen reageren. En de websites worden uitgebreid met zogenoemde GEO functionaliteit, onder andere gekoppeld aan producten en diensten, zodat burgers en bedrijven gebruik kunnen maken van grafisch kaartmateriaal.

Wettelijke verplichtingen
Niet alleen de BEL-gemeenten vinden verbetering van de digitale dienstverlening belangrijk. Ook de Rijksoverheid, die gemeenten verplicht om hun administratie op dezelfde wijze te voeren. Voordeel daarvan is dat bijvoorbeeld gegevens uit bestemmingsplannen, kadastrale informatie en informatie over gebouwen op een snelle en inzichtelijke manier gekoppeld en uitgewisseld kunnen worden. Burgers hoeven daardoor bij verschillende overheidsorganisaties niet steeds al hun gegevens opnieuw aan te leveren. De invoering van deze verplichtingen bij gemeenten kosten veel tijd en geld, met als belangrijkste resultaat een beter functionerende gemeente en meer gemak voor inwoners en ondernemers.

|