Ingezonden persbericht


Vooraankondiging:

"De ISM-Methode", over de toekomst van gestructureerd IT-servicemanagement

Met het boek "De ISM-Methode" wordt een revolutionaire aanpak beschreven om IT-servicemanagement (ITSM) eenvoudiger, sneller, goedkoper, maar vooral succesvoller in te voeren en toe te passen. Het boek verschijnt op 15 oktober bij uitgeverij Academic Service.

()
Terwijl goed IT-beheer steeds belangrijker wordt voor de business, is met de komst van ITIL v3 de kloof tussen theorie en praktijk alleen maar groter geworden. Organisaties die beweren volgens ITIL te werken slagen er vaak amper in 3 of 4 processen te laten functioneren, terwijl ITIL meer dan 30 processen voorschrijft. Met ASL en BiSL erbij komen we zelfs op ruim 80 processen. De polarisatie in de driehoek Functioneel Beheer, Applicatiebeheer en Technisch Beheer, werkt het efficiënt leveren van IT-diensten tegen. En hoewel de verschillen tussen deze frameworks niet groot zijn, trekken experts zich steeds weer terug in hun eigen domein, in de hoop dat de rest zich bij hen aansluit. Consultants schrijven complexe en kostbare oplossingen voor, en na elke 2-3 jaar wordt het project gewoon herhaald.

ISM is van een geheel andere aard dan de bestaande frameworks. Met ISM leert een organisatie de besturing van haar activiteiten onder controle te krijgen. De ISM-methode groeit dan ook snel in populariteit: al meer dan 30 organisaties en meer dan 2.000 beheerders passen ISM dagelijks toe. De ISM-methode biedt een succesvol alternatief voor de traditionele aanpak van een ITSM-project:
· ITSM kan nu snel (binnen 3 maanden) worden ingevoerd.
· De kosten kunnen 40 tot 60% lager.

· Met slechts zes processen krijg je grip op de IT-dienstverlening.
· Verbeterprojecten hebben nu een blijvend resultaat.

In het boek: "De ISM-Methode" worden de lessen uit 30 jaar IT-servicemanagement gebruikt om af te rekenen met de huidige chaos en overbodige complexiteit. Gebaseerd op fundamentele uitgangspunten wordt in één heldere en compacte oplossing een structuur beschreven waarin People, Process en Product de IT-dienstverlening geïntegreerd organiseren. Dit wordt niet gedaan door ITIL of ASL onderuit te halen, maar door de vele waardevolle elementen daaruit te herschikken in een logische structuur en de aanwezige leemtes op te vullen. Hoewel de uitgangspunten uitgebreid in het boek worden toegelicht en onderbouwd is de oplossing vooral heel praktisch, hetgeen de laatste jaren in tientallen toepassingen bewezen is.

Verder beschrijft het boek de invoeringsmethode, met veel aandacht voor borging en cultuurverandering, een uitgebreide definitielijst, en een voorbeeld van een compact procesmodel. De ISM-methode wordt door tientallen leveranciers ondersteund, en er is een breed spectrum aan ondersteunende middelen en diensten beschikbaar.

Over de auteurs

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van procesmatige werken. Kritisch en autodidactisch heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen.

Jan van Bon is een internationaal erkend deskundige auteur, hoofdredacteur en spreker. Zijn brede kennis en analytisch vermogen gebruikt hij, top-down, om kritisch de erkende frameworks en standaarden te beschouwen en daaruit kennis te selecteren en toepasbaar te maken.

Met dit boek willen de auteurs het IT-beheer verder professionaliseren. De structuur en compactheid maken het mogelijk de ISM-methode eenvoudig en snel in te voeren, toe te passen en te begrijpen. Ook willen de auteurs een nieuwe impuls geven aan het denken over IT-servicemanagement. Maar bovenal hopen zij dat het boek bijdraagt aan de verbetering van de IT-dienstverlening. Daar is het tenslotte allemaal om begonnen.

Meer informatie

Het boek: "De ISM-Methode" verschijnt medio oktober bij uitgeverij Academic Service, onder ISBN-nummer: 9789012582308. In de bijlage treft u de omslag, en de inleiding op het boek en op de hoofdstukken aan.


Ingezonden persbericht