Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum
15 oktober 2010

Onderwerp
Studenten Hogeschool Utrecht geven citymarketeers en gemeente advies

Onderzoek: "Veenendaal stad van de beroepspraktijk"

Op 14 oktober presenteerden 40 studenten van de Hogeschool Utrecht de resultaten van hun onderzoek naar de bedrijvigheid in Veenendaal. De belangrijkste aanbeveling aan Promotie Veenendaal was: Veenendaal moet zich profileren als dé plek waar je theorie in de praktijk kan brengen. Daarmee toont Veenendaal een eigen gezicht in Food Valley. Bovendien worden hiermee twee sterktes van Veenendaal gebruikt: de ondernemende cultuur en het diverse aanbod van (beroeps)opleidingen.

Praktijk
In Veenendaal is veel vakkennis aanwezig dankzij haar diverse economische structuur. Tegen scholieren zou Promotie Veenendaal daarom moeten zeggen: 'Veenendaal, de plek waar jij kan leren hoe het in de praktijk werkt!'. Werkgevers profiteren vervolgens van goedkope, enthousiaste werkkrachten die bijdragen aan het imago van het bedrijf. Het mes snijdt zo aan drie kanten: boeiende uitdagingen voor scholieren, mogelijkheden voor werkgevers om scholieren te 'kneden' als toekomstig werknemers en Veenendaal kan zo de kans vergroten om scholieren ook na hun opleiding te binden aan de gemeente. De stagiaires vormen op die manier de werknemers en Veense inwoners van de toekomst.

Veel ideeën
In acht groepen presenteerden de studenten hun adviezen in de raadszaal van de Gemeente Veenendaal. De ene groep pleitte voor het werven van branchespecifieke privé opleidingen, de ander voor een 'Food City bedrijfsverzamelgebouw' met IT- en foodondernemingen. Daarnaast moet volgens de studenten de A30 worden doorgetrokken, ruimte voor uitbreiding van de woonboulevard worden gegeven en het eerste overdekte factory outlet centre worden ontwikkeld. De onderzoekers vinden het ook belangrijk dat per bedrijventerrein een duidelijk profiel wordt gekozen, waarna met creatieve ruilverkaveling op lange termijn de gewenste sectorale bundeling per terrein kan worden gerealiseerd.

Beoordeling
De studenten zijn twee maanden geleden aan de slag gegaan in opdracht van de stichting Promotie Veenendaal. Bij de presentatie van de resultaten waren niet alleen wethouder Marco Verloop (Economie) en de voorzitter van Promotie Veenendaal (Gert Kroesbergen) aanwezig, maar ook een delegatie van de Bedrijvenkring Veenendaal, geleid door voorzitter Koos Rodenburg. Gert Kroesbergen sprak na afloop de studenten toe en legde uit waarom het beroepspraktijk idee het beste aansloeg: "Alle suggesties hebben ons stof tot nadenken gegeven, maar dit plan lijkt het best onderbouwd en uitgewerkt. Bovendien is het ook vrij snel te realiseren. In plaats van vage adviezen biedt dit duidelijke handvaten en daar zijn we jullie erg dankbaar voor!"

Vervolg
Op 4 november worden de uitkomsten van imago onderzoek bij consumenten in de regio verwacht en voor het eind van het jaar worden de verschillende marktonderzoeken gebruikt voor een strategisch marketingplan. Hierin staan doelstellingen, doelgroepen en profileringskeuzes van Promotie Veenendaal. De stichting zal dit concept marketingplan voorleggen aan alle betrokken partijen in de gemeente. De uitkomsten van het onderzoek dat de studenten van de Hogeschool Utrecht hebben uitgevoerd vormen hiervoor een waardevolle basis. Daarom maken de opleiding en Promotie Veenendaal ook vervolgafspraken voor nader onderzoek, stageplaatsen en uitwisseling van kennis.