Ingezonden persbericht


LeasePlan overtuigende winnaar van onderzoek naar autolease maatschappijen

DirectLease op tweede plaats in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten wordt gevraagd zich als wagenparkbeheerder online te oriënteren naar een autolease maatschappij voor hun bedrijf, is de kans het grootst dat ze uiteindelijk voor LeasePlan kiezen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. De top 3, die verder uit DirectLease en Athon Car Lease bestaat, weet gezamenlijk ruim tweederde van de respondenten te overtuigen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 190 individuele beoordelingen over 61 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
55% van de respondenten weet de weg naar LeasePlan.nl te vinden, waarmee de website de eerste plaats op het thema Vindbaarheid behaalt. Ook op de thema's Web Imago, Vertrouwen en Informatiewaarde staat LeasePlan bovenaan. De hoge waarderingen leiden ertoe dat alle respondenten die op de website doorgaan, deze in de persoonlijke top 3 plaatsen. Maar liefst 37,5% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor LeasePlan. Ook DirectLease wordt door 55% van de respondenten gevonden, waarmee het dezelfde score op het thema Vindbaarheid behaalt als LeasePlan. De meningen over de website blijken vervolgens sterk verdeeld. Een derde van de bezoekers besluit na de eerste indruk af te haken, maar de respondenten die doorgaan plaatsen DirectLease allemaal in de persoonlijke top 3. Net als LeasePlan wordt DirectLease daarbij het vaakst op de eerste plaats gezet: 22,5% van de respondenten wijst de website aan als favoriet. De derde plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst is voor Athlon Car Lease, dat door slechts 22,5% van de respondenten wordt gevonden. Door een goede eerste indruk ziet de website wel vrijwel alle bezoekers doorklikken, waarna goed wordt gescoord op de thema's Web Imago en Vertrouwen. Athlon Car Lease wordt door 7,5% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 20 en 50 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht als wagenparkbeheerder op zoek te gaan naar een autolease maatschappij voor hun bedrijf. Verdere criteria als het wagenpark en de bijkomende voorwaarden waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Presentatie Automotive Insiders
Op dinsdag 2 november worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd tijdens een speciale bijeenkomst in Utrecht, georganiseerd door Automotive Insiders. Tijdens de bijeenkomst worden de onderzoeksopzet en -resultaten besproken, en wordt een videoverslag getoond van de discussies die de respondenten voerden na afloop van het onderzoek. Ook wordt er een case gepresenteerd van een leasemaatschappij die zijn website ingrijpend veranderde aan de hand van de resultaten van de vorige Web Performance Scan. Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie terecht op de website van Automotive Insiders.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2010
Case: 'U bent wagenparkbeheerder bij een bedrijf. Ga op het internet op zoek naar een autolease maatschappij voor jullie bedrijf.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 50 jaar oud Verdeling geslacht: 72,5% man, 27,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2011

Noot voor de redactie (