Ingezonden persbericht


LACOSTE VRAAGT CHINESE KUNSTENAAR LI XIAOFENG OM 'PORSELEINEN POLO'

TE ONTWERPEN VOOR HAAR HOLIDAY LIMITED EDITION 2010

Voor haar Holiday Collector's Serie 2010 heeft LACOSTE de Chinese kunstenaar Li Xiaofeng gevraagd om het iconische LACOSTE L.12.12 poloshirt opnieuw vorm te geven als origineel kunstwerk en om vervolgens een exclusieve print te ontwerpen die wordt gebruikt voor een aanvullende limited edition van poloshirts in heren- en damesuitvoering.

Li werd opgeleid als muurschilder maar stapte over op beeldhouwen om op zoek te gaan naar een nieuwe opvatting en expressie van Chinese landschappen. Zijn materiaalkeuze is onverwacht; in plaats van marmer, hout of glas, koopt hij liever scherven van gebroken porselein die afkomstig zijn van oude archeologische opgravingen, waarvan sommige dateren uit de tijd van de Ming Dynastie. Om deze vervolgens te bewerken en te polijsten, gaatjes te boren in elke hoek en ze aan elkaar te verbinden met zilverdraad om zo 'opnieuw geordende landschappen' te ontwerpen. Het is toepasselijk dat deze poëtische stukken, die misschien het beste getypeerd kunnen worden als 'post-oriëntaalse kunst', doorgaans de vorm van kledingstukken aannemen, zoals traditionele Chinese jurken en jassen, maar ook stropdassen en militaire uniformen. Ze zijn in principe ook 'draagbaar' alhoewel ze minstens net zo zwaar als een harnas zijn en ze een sterk gevolg van aankleedhulpen nodig zouden hebben om de kledingstukken aan te trekken en af te nemen.

lo res IMG_9470_3 __

LI Xiaofeng LACOSTE Printed Porcelain Man Polo 1 correct

POLO SCULPTUUR VAN PORSELEIN POLO MET PORSELEINPRINT

LACOSTE daagde Li Xiaofeng uit om twee verschillende poloshirts te ontwerpen voor de Holiday Collector's Serie 2010. Voor beide moest hij zijn normale werkmethode iets bijstellen. Voor de limited edition poloprint koos hij blauwe en witte scherven met lotus- en kinderafbeeldingen uit de Kangxi periode (1662 - 1772 AD) van de Qing Dynastie (1644 - 1911 AD). De lotusplant groeit uit modder onder water en komt vervolgens boven als een bloem, het symbool van zuiverheid en wedergeboorte. Afbeeldingen van baby's symboliseren vruchtbaarheid. Tijdens die periode was er een hoge kindersterfte. Mensen decoreerden keramiek met afbeeldingen van baby's in de hoop dat ze zouden worden gezegend met kinderen. Dit bijzondere type volkskeramiek weerspiegelde de Imperiale smaak van dat moment en werd alleen gebruikt door de hoogste klassen. De techniek om een blauwe achtergrond op een witte basis te schilderen en zo afbeeldingen te vormen, was complexer om te produceren.

Li bewerkte en polijstte de scherven zoals altijd, maar in plaats van het boren van gaatjes en ze dan aan elkaar te verbinden met draad fotografeerde hij elke scherf (251 voor de herenpolo en 304 voor de damespolo) en plaatste ze een voor een in een digitaal patroon op ware grootte van het voor- en achterpand en de mouwen van de polo. Hij koos donkerblauwe ribbels voor de hals- en mouwboorden van de herenpolo en lichtblauw voor de dames. Rood gebruikte Li als extra kleur naast de typische Ming blauw en wit. Rood symboliseert bloed en levenskracht; traditionele Chinese bruiden dragen rood, dus het is ook een kleur die geassocieerd wordt met feestelijkheden en vreugde. De finishing touch was het toevoegen van een wit LACOSTE krokodillenlogo, het meest zeldzame soort in de collectie van het merk. De polo met porseleinprint is in een beperkte oplage van 20.000 stuks geproduceerd in de dames- en herenvariant. Het shirt wordt verpakt in een zijden tasje waarop het rode zegel van het LI XIAOFENG LACOSTE logo is gestempeld.

China verbiedt de export van antieke kunstwerken, zo ook porseleinscherven. Dus besloot Li om nieuwe scherven te gebruiken voor zijn Porseleinen Polo zodat het kunstwerk uiteindelijk toch het land uit kon worden gevoerd. Geïnspireerd door de vroege Ming Dynastie (1368 -1644 AD) beschilderde hij porseleinen kommen met afbeeldingen van een student in een schilderachtig landschap omringd door wat ook wel de 'Vier edelen' wordt genoemd in de klassieke Chinese schilderkunst, namelijk een orchidee, bamboe, chrysant en pruimenbloesem.

Li tekende het krokodillenlogo en de naam van LACOSTE op de kommen samen met de feniks, een belangrijk symbool van geluk, voorspoed en succes in de Chinese cultuur. De kunstenaar penseelde ook wat traditionele Chinese geluksspreuken op de kommen, waarbij hij de Chinese karakters opdeelde in verschillende scherven waardoor de karakters zijn opgedeeld en niet langer leesbaar op de uiteindelijke sculptuur. Zijn idee hier was om de mix van het oude en het nieuwe te weerspiegelen die weerklinkt in de hedendaagse Chinese maatschappij. Op de achterkant van de Porseleinen Polo gebruikte Li twee parallelle rijen van halve gebroken bodems van de kommen om de open bek van een krokodil uit te beelden. In het midden van de polo keerde Li het krokodillenlogo en de naam van LACOSTE om, volgens de Chinese traditie die zegt dat het omdraaien van karakters geluk brengt.

Het kostte Li drie volle maanden om de 317 scherven te beschilderen, verhitten, opdelen, vormen, polijsten, en tenslotte aan elkaar te verbinden om de Porseleinen Polo te creëren, resulterend in de duurste en exclusiefste LACOSTE polo tot nu toe. De Porseleinen Polo is onthuld in Parijs op 25 Juni in het 'Musée des Arts et Métiers' en zal vervolgens in Bejing in de herfst geëxposeerd worden tijdens Li Xiaofeng's eerste one-man show die georganiseerd wordt door de Red Gate Gallery.

Over Red Gate Gallery

In 1991 geopend door Brian Wallace, die in 1984 voor het eerst China bezocht, is de Red Gate Gallery de eerste particuliere moderne kunstgalerie die werd opgericht in China. Voordat hij de deuren van zijn galerie opende in de 600 jaar oude Ming Dynastie uitkijktoren in Dongbianmen, Beijing, begon Brian Wallace vanaf eind tachtiger jaren met het organiseren en beheren van exposities voor jonge Chinese kunstenaars op andere exotische locaties zoals de Beijing Ancient Observatory.

Vandaag de dag wordt de Red Gate gezien als zowel een tour de force als pionier in de geschiedenis en ontwikkeling van de hedendaagse Chinese kunstwereld. De laatste 19 jaar heeft de galerie veel Chinese kunstenaars aangetrokken en gepromoot door het exposeren van de top van de Chinese moderne kunst. Maar de galerie heeft ook culturele uitwisselingen en dialogen mogelijk gemaakt tussen China en de rest van de wereld door haar levendige uitwisselingsprogramma dat is opgericht in 2001.

Over de L.12.12

In 1927 ontwierp René Lacoste, in eerste instantie voor eigen gebruik, een serie katoenen shirts die licht en luchtig geweven waren om transpiratie perfect te absorberen zodat tennissers zich comfortabeler konden voelen op de stikhete Amerikaanse tennisbanen. Hij had zonder het te weten het poloshirt uitgevonden. Een kledingstuk van de nieuwe generatie waarvan, onder de LACOSTE merknaam of gekopieerd door anderen, miljarden geproduceerd zouden worden. Het poloshirt was een instant hit bij de tennisspelende vrienden van Lacoste, die tot dan de voor die tijd gebruikelijke blazers en dikke zware shirts met lange mouwen op de baan hadden gedragen!

Het eerste LACOSTE poloshirt was wit en iets korter dan de huidige versie. Het had korte mouwen, een geribbelde boord en was gemaakt van een lichte, luchtige 'petit piqué jersey' stof. Toen Lacoste in 1933 zag dat zijn idee een succes werd bij zijn vrienden, kwam hij op het idee om samen te gaan werken met de grote textielhandelaar André Gillier om de polo met het krokodillenlogo industrieel te laten produceren. Op dat moment noemde hij zijn shirt L.12.12: L voor LACOSTE; 1 voor het materiaal, piqué katoen; 2 voor het model met korte mouwen (de polo met lange mouwen zou de L.13.12 worden); en 12 voor het aantal versies dat werd voorgelegd aan Lacoste. Perfectionist als hij was, was Lacoste net zo nauwkeurig in het ontwikkelen van zijn poloshirt als dat hij competitief was als hij op de tennisbaan stond. Hij had allerlei prototypes gemaakt in nauwe samenwerking met de fabrikant A. Gillier; de 12e versie was eindelijk helemaal naar zijn zin. Hij liet dat nummer staan in de industriële codenaam en het bleef tot vandaag bestaan in het bedrijf ter ere van haar schepper.

De Li Xiaofeng polo is in december 2010 verkrijgbaar vanaf ¤159,95.

www.lacoste.com/lixiaofeng KLIK HIER om naar het webalbum te gaan. Klik op een afbeelding om het te vergroten. Gebruik de DOWNLOAD button boven de afbeelding om de afbeelding in hoge resolutie te downloaden naar je computer.


Ingezonden persbericht