Prinses Máxima luidt keizerlijke klok


Prinses Máxima opende tentoonstelling SingSong, Schatten uit de Verboden Stad in Museum Speelklok

UTRECHT, 20101015 -- Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima opende vanmorgen de tentoonstelling SingSong, Schatten uit de Verboden Stad in Museum Speelklok in Utrecht. De prinses stelde zelf de eerste keizerlijke klok uit de Verboden Stad in werking. Voor het eerst sinds ruim een eeuw klonk de verfijnde bellenmuziek. De tentoonstelling is de kroon op het werk van een driejarige restauratiesamenwerking tussen het Palace Museum uit de Verboden Stad en Museum Speelklok. Voor het eerst in de geschiedenis zijn de keizerlijke klokken buiten de landsgrenzen van China éénmalig te zien en te horen in Utrecht tot 28 februari 2011.

De pagodeklok die de prinses in werking stelde telt vijf verdiepingen, met daken die behangen zijn met belletjes en versierd met guirlandes en imitatie-edelsteen. De pagodeklok schoof telescopisch uit elkaar tot een hoogte van bijna 2 meter. Na de openingshandeling presenteerden Vera Carasso, directeur Museum Speelklok en Ji Tian Bin, plaatsvervangend directeur van het Palace Museum, de ruim twintig exotische klokken van de Chinese keizer aan de prinses. Medewerkers van beide musea gaven de prinses daarna een kijkje achter de schermen van de samenwerking met en de cultuuruitwisseling tussen Beijing en Utrecht.

In de 18e eeuw werden de meest spectaculaire en kostbare klokken verhandeld vanuit het Westen naar China. Bij de Chinese keizer waren de klokken zeer geliefd en ook waren het begeerlijke geschenken. Sommige betoverende klokken speelden elk kwartier muziek en deze noviteit kreeg bij de Chinezen de naam `klok die vanzelf klinkt', in het Chinees: `zimingzhong'. Deze term werd door Engelse handelaren verbasterd tot `singsong', het equivalent van de Nederlandse term `speelklok'. Keizer Qianlong (1736-1796) verzamelde veel van deze fascinerende en fantasievolle klokken die nu deel uitmaken van de collectie van het Palace Museum in de Verboden Stad (Beijing).

De tentoonstelling SingSong toont een selectie klokken die een afspiegeling is van de belangrijkste stukken uit de Qing dynastie, welke periode een mijlpaal vormt in de geschiedenis van deze muzikale klokken. Europese topklokkenmakers, zoals fenomeen James Cox, vervaardigden veel van deze magische en mysterieuze pronkstukken. Cox paste zijn ontwerpen aan aan de smaak van de Oriënt, door allerlei oosterse elementen toe te voegen zoals bewegende olifanten, pagodes, draken en slangen. Hoewel ze uurwerken bevatten, was hun voornaamste doel niet de tijd aan te geven, maar te vermaken en indruk te maken. Exclusief en exorbitant speelgoed dus voor vooraanstaande volwassenen. De exotische ontwerpen gingen de speelse fantasieën van de Europese rococo en chinoiserie uit die tijd ver te boven.

De kennis en ervaring van Museum Speelklok op het vakgebied van de mechanische muziekinstrumenten is uniek in de wereld en heeft geleid tot een driejarige restauratiesamenwerking met het Palace Museum. Museum Speelklok restaureerde samen met Chinese collega's een aantal keizerlijke klokken. Eén van de Chinese restauratoren leerde het vak in de praktijk van zijn vader; zijn grootvader was klokkenmaker voor de keizer. SingSong is éénmalig een mysterieuze belevenis gehuld in de magische sfeer van de Verboden Stad. De tentoonstelling biedt bezoekers tevens een kijkje achter de schermen van de samenwerking met en de cultuuruitwisseling tussen Beijing en Utrecht.

Bezoekersinformatie SingSong
Data: 16 oktober 2010 t/m 28 februari 2011. Openingtijden: DI t/m ZO 10.00 - 17.00 uur en op maandag
tijdens schoolvakanties. Gesloten op: Maandag, 1e kerstdag en nieuwjaarsdag.

Museum Speelklok