Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

JONGEREN VERFILMEN HUN VISIE OP ALCOHOLMISBRUIK

Samenwerking tussen STIVA en MTV Networks in de vorm van filmproject TakeZero

Amsterdam, 16 september 2010

Jongeren en alcoholmisbruik! Studenten van de filmacademie kregen de opdracht om dit thema op hun eigen manier te verfilmen. Vanaf vandaag zijn deze films te zien op www.takezero.nl. Via promotie op MTV & TMF worden jongeren opgeroepen naar deze website te gaan en te stemmen op de film die volgens hen het meest bijdraagt aan het voorkomen van alcohol misbruik. Op deze manier wil de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) jongeren bewust maken van verantwoord omgaan met alcohol. Het project TakeZero is een samenwerkingsverband van STIVA en MTV Networks.

Studenten van de Filmacademie hebben in totaal 9 filmpjes gemaakt over het thema Alcohol en Jongeren. Deze filmpjes zijn op www.takezero.nl te bekijken. Via een commercial met VJ Tess Milne op MTV en TMF worden jongeren opgeroepen om naar www.takezero.nl te gaan en te stemmen op het filmpje dat volgens hen het meest bijdraagt aan het voorkomen van alcoholmisbruik.

De filmpjes worden daarnaast ook beoordeeld door een professionele jury, bestaande uit: Martin Koolhoven (regisseur van o.a. Oorlogswinter), Anne de Clerq (regisseur van o.a. Single), Menno Wagenaar (VP, Director Advertising MTV Networks) en Peter de Wolf (directeur STIVA)

"We proberen op deze creatieve manier jongeren na te laten denken over wat ze zien in de filmpjes. Ik verwacht dat jongeren daardoor gaan nadenken over hoe ze zelf omgaan met alcohol", aldus STIVA-directeur Peter de Wolf. "

Op vrijdag 15 oktober tussen 16.30 uur en 17.30 uur wordt er op TMF een speciale aflevering van Kijk Dit Nou gewijd aan TakeZero. Tijdens dit programma zullen leden van de Tweede Kamer met jongeren in debat gaan. Martin Koolhoven maakt bekend welk filmpje als beste uit de bus komt en het winnende filmpje wordt vervolgens op TMF getoond.

" Via onze platforms willen wij graag partijen de mogelijkheid geven op relevante en inspirerende wijze met jongeren in contact te komen. Tak Zero is een project wat jongeren laat nadenken over hun eigen gedrag. Iets waar jongeren zich veel eerder tot aangesproken voelen dan belerende campagnes" aldus Menno Wagenaar van MTV Networks.


- EINDE PERSBERICHT -