Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

15 oktober 2010

Zorg voor borstkanker in Meander op hoog peil

Oktober staat bekend als de borstkankermaand. In de media is er veel aandacht voor campagnes van Pink Ribbon, er zijn wandeltochten en allerlei wervingsacties. Ook zorgverzekeraars laten van zich horen en komen met lijstjes over de kwaliteit van de borstkankerzorg in Nederland. De mammacareverpleegkundigen van Meander Medisch Centrum volgen de actualiteit op de voet: "Goed dat er aandacht is voor borstkanker. Eén op de acht vrouwen krijgt deze ziekte. Die trouwens ook mannen kan treffen."

"Iedereen kent wel iemand die borstkanker heeft, of heeft gehad", merkt Monique Meijer op. Zij heeft vele jaren ervaring als mammacareverpleegkundige in Meander Medisch Centrum. Dagelijks spreekt zij met patiënten over de ziekte, de behandelingen die mogelijk zijn en de zorg na de operatie. De chirurgen opereren op jaarbasis een kleine driehonderd patiënten met borstkanker en iedere patiënt komt een aantal keer in contact met de mammacareverpleegkundige. Veel ervaring dus, wat de kwaliteit van zorg ten goede komt. Dat blijkt ook uit het overzicht dat zorgverzekeraar CZ recent publiceerde. "Als een patiënt de diagnose heeft gehoord, komen er veel vragen los. Wij voorzien in een natuurlijke behoefte aan informatie. Patiënten kunnen tweemaal per dag met ons bellen tijdens het telefonisch spreekuur en ook een vraag mailen kan altijd. Veel vrouwen willen weten: hoe lang duurt mijn opname? Hoe komt mijn lichaam eruit te zien? Wanneer kan ik weer aan het werk? Naast praktische en medisch e vragen gaan we ook in op vragen van psychische aard: angst, onzekerheid, twijfel. Vanwege onze brede kennis kunnen we patiënten deskundig begeleiden. Voor de patiënt is het prettig om een duidelijk aanspreekpunt te hebben."

Verder verbeteren
Meander voldoet ruim aan de kwaliteitseisen die er zijn op het gebied van zorg bij borstkanker. Het gaat dan om meetbare cijfers: binnen vijf werkdagen op de poli, binnen vier weken een operatie. "We willen de zorg voor onze patiënten steeds verder verbeteren", aldus mammacareverpleegkundige Monique Meijer. "Iedere patiënt komt vijf jaar lang op controle en elk jaar moet een mammografie worden gemaakt. Tot voor kort was de uitslag pas na één of twee weken bekend. Nu streven wij ernaar dat de patiënt dezelfde dag al de uitslag te horen krijgt. Dat neemt veel spanning weg."

Informatie en toelichting
Collega Lutiene Dogterom noemt nog een voorbeeld van goede borstkankerzorg. "Als de patiënt echt omhoog zit, kan ze dezelfde dag nog op gesprek komen. We raadplegen de checklist in de computer. Iedere zorgverlener die bij de behandeling is betrokken, kan dit inzien. Zo weten we precies wat de persoonlijke situatie is en kunnen we gericht advies geven. Patiënten halen veel informatie van internet, uit de media of van anderen. Wij hebben alle kennis in huis om de patiënt te helpen die informatie op de juiste waarde te schatten. Wat handig is voor patiënten met borstkanker, is dat al onze informatiefolders op de website van Meander staan. Hun kinderen of familie die wat verder weg woont, kan daardoor een beter beeld krijgen van de ziekte en de behandeling."

Noot voor de redactie/