Politie Limburg-Noord

Grote internationale verkeerscontrole aan de grens

Datum: 15-10-2010
Tijd bericht: 22:33
Plaats: Echt

Bij een vrijdagavond gehouden integrale verkeerscontrole van de politie Limburg-Noord stonden 71 politiemensen op verschillende locaties in het werkgebied van de basiseenheid Echt-Susteren. Er werd samengewerkt met de Belgische en Duitse collega's, de Vrijwillige Politie, de Koninklijke Marechaussee (KMAR) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Er werden 31 processen-verbaal opgemaakt, 235 blaasproeven afgenomen en ¤ 975,= aan achterstallige boetes geïnd. Ook werd door de douane een mercedes gevorderd omdat de eigenaar als wanbetaler te boek staat.

Enkele malen per jaar wordt vanuit een district in het werkgebied van de regiopolitie een grootscheepse internationale controle georganiseerd. Doel hiervan is de collega's en elkaars werkwijze leren kennen. Ervaring opdoen in het gezamenlijk optreden in de samenwerking meer menskracht bijeen brengen. De KMAR bracht een mobiele werkplek in een grote vrachtwagen mee naar de controleplaats, waardoor controles van identiteitspapieren, auto- en verzekeringspapieren meteen kon worden gedaan.

Er werd gecontroleerd op de identiteitspapieren van personen en voertuigen en op de zgn. Helmgras-feiten. Dit zijn de meest voorkomende verkeersovertredingen waarbij bij aanrijdingen vaak ernstig letsel voorkomt. Het gaat hierbij om het dragen van de helm, het dragen van de gordel, rijden door rood licht, rijden onder invloed, te hard rijden en handheld bellen tijdens het autorijden.

Feit: het dragen van een gordel reduceert het risico op letsel met 40%.
De politie controleert streng op het dragen van de gordel, omdat een autogordel bij een ongeval levensreddend en letselbesparend werkt. Het risico van een dodelijk ongeval is zonder gordel bijna de helft groter dan met gordel. Er staat een boete van ¤ 90,= op het niet dragen van de autogordel.

Het ongevalsrisico bij mobiel bellen is vier maal hoger dan wanneer er niet wordt gebeld. Sinds 2002 is het wettelijk verboden voor degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt, een mobiele telefoon vast te houden. Niet alleen bellen en rijden is verboden, ook rijdend sms-en of iets in de telefoon opzoeken is niet toegestaan. De wetgever heeft de term 'vasthouden' dus bewust gekozen. Ook is bepaald dat het klemmen van de telefoon tussen oor en schouder niet mag. Er staat een boete van ¤ 160,= op.

Het kenteken bestaat uit alle delen van het kentekenbewijs en de kentekenplaten. Het is verplicht om onderweg deel Ia en deel Ib van het kentekenbewijs bij zich te hebben. Het moeten de originelen zijn, kopieën zijn niet toegestaan. Bij het niet onmiddellijk kunnen tonen van de gevraagde autopapieren kan een boete opgelegd worden van ¤ 60,=.

Feit: er rijden honderdduizenden auto's onverzekerd rond in Nederland. Dit terwijl iedere eigenaar/ kentekenhouder verplicht is om voor zijn of haar voertuig een verzekering af te sluiten (artikel 2 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen, WAM).