Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 17 oktober 2010

Tevredenheid treinreizigers gestegen

· · Oordeel over reinheid na schoonmaakstaking weer op peil Sociale veiligheid behoudt stabiele hoge score

De tevredenheid van de treinreizigers over de dienstverlening van NS vertoont al sinds het voorjaar weer een opgaande lijn. Na een fikse stijging in het tweede kwartaal zijn de meeste scores in de afgelopen maanden gestaag verder verbeterd. Het oordeel over reinheid is snel teruggekeerd op het goede niveau van 2009. Voor de sociale veiligheid blijven treinreizigers hoge cijfers geven. Het oordeel over op tijd rijden en het algemeen oordeel over de dienstverlening zijn na de `winterdip' bijna terug op het peil van een jaar geleden. 93,6% van de treinen kwam op tijd aan. Dit alles blijkt uit het onderzoek naar klanttevredenheid en de registraties van punctualiteit over het derde kwartaal 2010. Over het derde kwartaal gaf 78% van de klanten van NS het rapportcijfer 7 of hoger voor de kwaliteit van de dienstverlening. Dat is 2 procentpunten hoger dan in het vorige kwartaal. Het klantoordeel over het op tijd rijden steeg ten opzichte van het tweede kwartaal 2010 met 4 procentpunten. 93 ,6% van de treinen kwam op tijd aan, 0,9 procentpunt minder dan in het derde kwartaal van 2009. Jacques Huberts, directievoorzitter NS Reizigers: "We zien gelukkig dat de opgaande lijn in de klantoordelen zich voortzet, ook al is nog niet op alle punten het niveau van vorig jaar geëvenaard. De afgelopen kwartalen hebben laten zien dat er veel veerkracht in het bedrijf zit. Ik heb er vertrouwen in dat de NS-medewerkers er alles aan doen om die opgaande lijn vast te houden." Achtergrond NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de punctualiteitcijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl.