Belgische Federale Overheid



Meer dan helft verkeersdoden valt bij ongevallen zonder tegenpartij

Datum: 18 oktober 2010

Het Observatorium voor de Verkeersveiligheid van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft een rapport gepubliceerd dat de ongevallen op autosnelwegen grondig onderzoekt. De publicatie van dit rapport is niet toevallig gekoppeld aan de omzetting van de Europese richtlijn betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur.

Deze omzetting moet uiterlijk plaatsvinden op 19 december 2010. In dat verband moeten alle lidstaten de nodige maatregelen nemen om verkeersveiligheidsaudits te verrichten op het trans-Europese wegennet. Daarvoor moeten ze gegevens verzamelen over de dodelijke ongevallen op het wegennet.

Basiscijfers in België

In 2008 werden er op de Belgische autosnelwegen 3 750 letselongevallen geregistreerd, waarbij 139 doden, 1 050 zwaargewonden en 4450 lichtgewonden vielen. Het aandeel ongevallen en doden op autosnelwegen is sinds 1991 sterk toegenomen.

Ongevallen die vaak ernstig zijn

Letselongevallen op autosnelwegen zijn vaak zeer ernstig. Per reizigerskilometer zijn er evenwel zes keer minder letselongevallen en drie keer minder doden op autosnelwegen dan op andere wegen. Maar als er zich een ongeval voordoet op een autosnelweg, is het overlijdensrisico er twee keer hoger.

Meer ongevallen waarbij slechts 1 weggebruiker betrokken is

Het is opvallend dat veel letselongevallen op autosnelwegen ongevallen zonder tegenpartij zijn. Bij 42 % van deze ongevallen komt de weggebruiker in aanrijding met een obstakel naast de rijweg. Telt u hierbij de eenzijdige ongevallen met een obstakel op de rijweg en de eenzijdige ongevallen zonder obstakel (bv. val), dan is bijna 1 letselongeval op 2 op de autosnelweg een eenzijdig ongeval!

Deze ongevallen zijn ook ernstiger, aangezien zij 56 % van de doden op de autosnelwegen veroorzaken. Zij doen zich vaker voor 's nachts, tijdens het weekend, en wanneer de verkeersomstandigheden moeilijk zijn (ijzel, sneeuw, nat wegdek). Bij dit type ongevallen is er een oververtegenwoordiging van jonge bestuurders (18-29 jaar), van bestuurders die onder invloed van alcohol rijden en van vrouwen.

Veel buitenlandse voertuigen

17 % van de bestuurders die bij een ongeval op onze autosnelwegen betrokken zijn, bestuurt een voertuig dat in een ander land dan België is ingeschreven. Een mogelijke verklaring hiervoor ligt in de belangrijke rol die België vervult als transitland voor het wegtransport.

Meer doden in Wallonië, meer zwaargewonden in Vlaanderen

Het verkeer op autosnelwegen is sneller toegenomen in het Waals Gewest dan in het Vlaams Gewest. Toch kennen beide gewesten een toename met 25 % van het aantal letselongevallen.
Er treedt wel een verschil op met betrekking tot het aantal doden. De nationale afname met 31% is het gevolg van een daling met 45% in het Vlaams Gewest en met slechts 4% in het Waals Gewest. De rollen worden echter omgekeerd als het over de zwaargewonden gaat: men merkt een stijging met 22 % in het Vlaams Gewest en een daling met 5 % in het Waals Gewest.
Het ongevallenrisico op autosnelwegen (aantal ongevallen per afgelegde kilometer) is wel volkomen vergelijkbaar in Vlaanderen en Wallonië.

Aanrijdingen langs achteren

Aanrijdingen langs achteren vertegenwoordigen 34 % van de letselongevallen en 27 % van de doden. Bij dit type ongeval zijn veel vaker autobussen en autocars (74 %), vrachtwagens (51 %) en lichte vrachtwagens (45 %) betrokken dan wagens (35 %) en motorfietsen (25 %). In 61 % van de gevallen werden de veiligheidsafstanden niet geëerbiedigd en in 18% van de gevallen (tegenover 9 % voor de andere ongevallen), volgt het ongeval op een file of op een ander ongeval.

Raadpleeg het 'Themarapport autosnelwegen' op de BIVV-website ('Observatorium voor de Verkeersveiligheid'). (pdf, 62 p. - 1,3 MB) Zie het origineel