Ingezonden persbericht



---


Campagne Succesvol Opvoeden
November 2010
Informatie voor de pers

18 oktober 2010

"Wat nou stress? Maak van de opvoeding een doorslaand succes!" Elke ouder heeft wel eens een baaldag. En iedereen twijfelt wel eens over zijn aanpak. De Regionale Aanpak Kindermishandeling (RAAK) Midden-Brabant heeft zich dit jaar tot doel gesteld om ouders en professionals voor te lichten over de wettelijke norm van geweldloos opvoeden. In samenwerking met de regionale Centra voor Jeugd en Gezin en de acht gemeenten in Midden-Brabant is een campagne Succesvol Opvoeden ontwikkeld. De CJG's in Midden-Brabant willen via deze campagne ouders bewust maken van hun stressmomenten, hun incidentele machteloosheid en hun opvoedingsstijl tijdens deze momenten. We willen bevorderen dat ouders deze stijl spiegelen aan dat wat wenselijk is. Waarna zij wellicht op zoek gaan naar alternatieven en hulp. Op de campagne site www.succesvolopvoeden.nl kunnen ouders een test maken en inzicht krijgen in hun opvoedstijl. Ook kunnen zij zich er herkennen in een aantal praktijksituaties en doorklikken naar adviezen en tips.

Elsje in de hoofdrol
Elsje is een bekend stripfiguurtje ontsproten uit het de pen van Hercules & Valkema. Elsje verschijnt als dagstrip in de kranten van de Wegener Groep, HDC Media en het DvhN. Maar speelt nu ook een hoofdrol in de campagne samen met haar ouders. Grappige cartoons verluchtigen de ervaringsverhalen van opvoeders en de tips van het Centrum Jeugd en Gezin.

November 2010 campagnemaand
De campagne wordt gedurende de maand november ingezet. 450 organisaties in Midden-Brabant die vanuit hun functie dagelijks contact hebben met ouders en kinderen werken hieraan mee. Denk daarbij aan scholen, huisartsen, jeughulpverlening, kinderdagverblijven etc. Zij verspreiden freecards en posters en geven aandacht aan het thema 'opvoedstijlen' via hun eigen communicatiekanalen. Daarvoor zijn teksten geschreven en illustraties gemaakt. Specifiek voor alle regionale media zijn columns geschreven die samen met een illustratieve cartoon geplaatst kunnen worden. Wij nodigen alle media uit om redactionele aandacht te geven aan deze campagne. Daarvoor stellen wij de ontwikkelde teksten en cartoons graag beschikbaar. (zie Downloads) Voor een voorbeeld zie: http://www.jeugdengezintilburg.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=490&hoofdid=471

20 november Dag van de Rechten van het Kind
Op zaterdag 20 november wordt extra aandacht gevraagd voor de campagne. Op deze Dag van de Rechten van het Kind worden in het centrum van Goirle ouders en kinderen op ludieke wijze geattendeerd op hun opvoedstijl. Daarbij zal wethouder Van Groenendaal van Goirle als trekker van dit project in gesprek gaan met de pers en de eerste bekers warme chocolademelk uitdelen aan de aanwezige kinderen; een warm voorproefje van de lancering van het Centrum Jeugd en Gezin in Goirle. De plaatselijke ondernemers van winkelcentrum de Hovel zullen participeren in het mini-evenement. Waaronder Brasserie de 7 Zonden waar het campagne team voor de deur zal bivakkeren. Van 13.00 tot 13.30 uur is er gelegenheid voor de pers om aan tafel te schuiven bij wethouder Groenendaal hem te bevragen over de campagne en het CJG in Goirle. U bent van harte welkom. Wij zullen u in de week voor 20 november nogmaals hierover berichten en uitnodigen.