Stichting Promotie Televisiereclame

Amstelveen, 18 oktober 2010

Opnieuwe sterke toename TV reclame bestedingen in Q3

Na de sterke groei van de bestedingen voor televisiereclame in de eerste helft van 2010, heeft de groei zich in het derde kwartaal gecontinueerd. In het derde kwartaal zijn de netto bestedingen toegenomen tot een niveau van 176 miljoen euro. Dit is een stijging van ruim 15 miljoen euro ten opzichte van het derde kwartaal in 2009, een groei van 9,6%. In de eerste helft van 2010 is een toename van +8,8% gerealiseerd.

De stijging is nu in alle sectoren terug te vinden. Opvallend is dat de automobielbranche en de Doe-Het-Zelf zaken weer volop actief zijn, nadat deze sectoren in crisisjaar 2009 een flinke stap terug hadden gezet. Ook de financiële instellingen als banken en verzekeringen worden weer steeds actiever. Daarnaast blijven de supermarkten en merkfabrikanten van consumptiegoederen tot de sterkste stijgers behoren.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: 'Het is fantastisch om te zien hoe sterk het vertrouwen in televisiereclame is. Als de ontwikkelingen in Q4 zo doorgaan, wordt de teruggang van het crisisjaar 2009 in bijna één jaar gecorrigeerd. Dat is een verrassend goed resultaat dat in het verlengde ligt van de sterke performance van televisiereclame. '

Ontwikkeling netto bestedingen TV Reclame
euro groei

1e kw 2009 154.231.496 -9,7%

2e kw 2009 211.561.136 -12,9%

3e kw 2009 160.890.357 -10,5%

4e kw 2009 254.043.846 -3,1%

1e kw 2010 155.679.070 0,9%

2e kw 2010 242.183.667 14,5%

3e kw 2010 176.319.709 9,6%

4e kw 2010
Bron: SPOT

Over SPOT
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
* Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame
* Participatie in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en de controle van de uitgezonden commercials
* TIP, het Televisie Informatie Punt, voor het stroomlijnen van het informatie-verkeer tussen zenders en markt
* Vertegenwoordiging van de televisiezenders bij reclameregulering

In SPOT participeren de volgende organisaties:
STER Discovery Networks ORN
RTL Nederland FOX Channels Benelux AT5
SBS Broadcasting Disney Channel Benelux MTV Networks

Voor meer informatie, zie www.spot.nl

einde persbericht