Ingezonden persbericht

Ruim tweederde van de zzp'ers ziet niets in minimumtarieven

FNV Zelfstandigen roept op tot meer samenwerking onder zzp'ers voor meer acquisitiekracht

Utrecht, 18 oktober 2010 -Ruim tweederde (67 procent) van de zzp'ers ziet niets in minimumtarieven. Dat blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 14.000 zzp'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg. Als gevolg van de crisis staan de tarieven van zzp'ers onder druk, waardoor er een discussie is ontstaan of een in te voeren minimumtarief zou moeten dienen als een soort vangnet. FNV Zelfstandigen is geen voorstander van afspraken over een minimumtarief en steunt haar leden. Een tarief moet een marktinstrument zijn voor een ondernemer en moet tot stand komen door onderhandeling tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer.

Het onderzoek van FNV Zelfstandigen toont aan dat keuzevrijheid, onafhankelijkheid en meer markttransparantie, de voornaamste redenen zijn om tegen afspraken over minimumtarieven te zijn. Volgens de tegenstanders horen afspraken over een minimumtarief niet bij het ondernemerschap. Bovendien zou men beperkt worden om zich te onderscheiden ten opzichte van andere zzp'ers. Daarnaast geeft een groot deel van de geënquêteerden aan dat ze zelf wil bepalen of er een lager of hoger tarief wordt gehanteerd. De 33 procent die aangeeft dat ze voor een minimumtarief zijn, geeft aan dat de gangbare tarieven te laag zijn op de huidige markt. Volgens hen worden er allerlei prijsafspraken gemaakt op de markt en worden er tarieven opgelegd waar zzp'ers geen rol in spelen.

"Als zzp'er wil ik graag zelf bepalen of ik een minimumtarief hanteer of niet, ik ben niet voor niets voor mezelf begonnen om mijn vak uit te kunnen oefenen vanuit mijn eigen kennis en inzicht." zegt Jacques Schellingerhout van Intercons management consultancy. "Ik realiseer me dat daardoor tarieven soms te laag kunnen komen te liggen. Dit is mijn eigen verantwoordelijkheid en dat wil ik graag zo houden."

"Wij merken dat veel opdrachtgevers hun inkoopmacht misbruiken om systematisch tarieven te dicteren of flink naar beneden te drukken," zegt Linde Gonggrijp, directeur van FNV Zelfstandigen.
"De vraag wat zelfstandigen hieraan kunnen doen, moet per situatie apart worden bekeken. Belangrijk is dat zzp'ers goed op de hoogte zijn van tarieven en de opbouw van een tarief. Daarnaast kunnen zij meer marktmacht opbouwen door samen te werken. Met steeds meer zzp'ers op de markt en de toenemende rol van internet en social media kunnen tarieven en voorwaarden openbaar worden gedeeld wat de acquisitiekracht van zzp'ers versterkt. FNV Zelfstandigen verkent voortdurend de mogelijkheden en ondersteunt zzp'ers door advies te geven over samenwerking en de opbouw van tarieven. Daarnaast werkt FNV Zelfstandigen ook mee aan een online tariefwijzer."



Ingezonden persbericht