Programmabegroting 2011 sluitend (persbericht 050, 2010)
Ondanks de lastige en onzekere vooruitzichten presenteerde het college
van Burgemeester en Wethouders vrijdag 15 oktober aan de gemeenteraad
een sluitende programmabegroting voor het jaar 2011. De meerjarenraming
2012-2014 vertoont echter aanzienlijke tekorten. De programmabegroting
wordt behandeld in de raadsvergadering van 8 november 2010, aanvang
18.00 uur.
Het college staat samen met de gemeenteraad voor de grote uitdaging om
in tijden van financiële tegenwind toch vorm en inhoud te geven aan de
ambities die uitgesproken zijn in het coalitieakkoord. De ambities
bijvoorbeeld op het gebied van het stadshart en de wijkvernieuwing in
Gorecht-West blijven onverkort gehandhaafd. Bij de onvermijdelijke
bezuinigingsingrepen wil het college de lasten eerlijk verdelen, de
burgers met de sterke schouders belasten en de burgers met minder
draagkracht zoveel als mogelijk ontzien. Het coalitieakkoord biedt
daarvoor op zich goede aanknopingspunten.
Het bezuinigingspakket zoals dat op 24 september 2010 aan de raad is
aangeboden voorziet in maatregelen en uit te werken scenarioâs om â¬
5,9 miljoen te bezuinigen. Voor 2011 zijn de maatregelen al in de
begroting verwerkt.Â
De financiële situatie is inmiddels helaas aanzienlijk verslechterd
ten opzichte van de situatie die bekend was op het moment dat het
coalitieakkoord werd opgesteld. Dit betekent dat er aanvullende
bezuinigingsvoorstellen voor het jaar 2011 nodig waren zodat het
begrotingssaldo voor 2011 positief uitkomt. De uitwerking van de
bezuinigingsscenarioâs moet er voor zorgen dat de tekorten voor het
jaar 2012 en verder gedicht gaan worden.
Financieel beeld coalitieakkoord
200.546
-30.807
-1.173.265
-616.720
Werkelijke saldi
34.094
-844.454
-2.084.355
-2.301.679
De jaren 2012 en verder
De onzekerheid over de meerjarenramingen van de
(rijks-)overheidsfinanciën is op dit moment groot. Het regeerakkoord
is inmiddels gepubliceerd en de inhoud baart het college zorgen. Het is
duidelijk dat de overheidsfinanciën in het algemeen langdurig uit
evenwicht zijn. Het is op dit moment niet verantwoord om in het
meerjarenperspectief uit te gaan van de licht stijgende
rijksuitkeringen in 2012 en de jaren daarna. Weliswaar zijn de jongste
berichten over de algemene rijksuitkering gematigd positief, maar daar
staat tegenover dat er veel extra taken naar de gemeenten zullen gaan
met toepassing van efficiencykortingen. Decentralisatie speelt de
komende jaren een grote rol op diverse beleidsterreinen en nog
onduidelijk is wat dat (financieel) zal betekenen. Een bestuursakkoord
tussen het rijk en de gemeenten wordt niet eerder dan in december 2010
verwacht.
Gemeenten moeten goed nadenken hoe met dit nieuwe financiële
perspectief om te gaan. De opgaven waar gemeenten nu voor staan zullen
het nodige vergen van de samenleving en haar politieke bestuur. De
huidige problematiek maakt naar de mening van het college een andere
kijk op de verhouding tussen lokale overheid en samenleving nodig.
Kijkend naar de scenarioâs in het bezuinigingspakket en de voornemens
van het nieuwe kabinet en de mogelijke effecten daarvan, zal daaraan
niet te ontkomen zijn. De eigen beleidsruimte van de gemeente lijkt
kleiner te worden en er komen steeds meer uitvoeringstaken vanuit âDen
Haagâ op de gemeente af. Tegen deze achtergrond moet ook
Hoogezand-Sappemeer zich beleidsmatig buigen over de toekomst. Ten
behoeve van die toekomst zal de gemeente moeten blijven investeren.
Niet investeren betekent dat Hoogezand-Sappemeer de slag naar een ander
imago moeilijk kan maken. De aantrekkelijkheid voor starters op de
woningmarkt, met name jonge gezinnen, verbetert dan niet omdat er wel
goed gewoond kan worden, maar het ontbreekt dan aan goede voorzieningen
en de werkgelegenheid die onder druk staat.
Het stadscentrum vormt een belangrijk economisch speerpunt van de
gemeente: het biedt nu veel werkgelegenheid in onze gemeente. Die
positie verdient versterking en dat kan ook omdat de ontwikkeling van
het centrumgebied nog niet is afgerond. Daarom moeten er vervolgstappen
worden gezet. Blijven investeren in dit gebied is gunstig voor de
werkgelegenheid en de toekomstige positie van Hoogezand-Sappemeer in
brede zin.
Het sociaal-economische profiel van onze gemeente is matig en dat heeft
consequenties voor het budget voor de Wet Werk en Bijstand (WWB). Ook
neemt het aantal ouderen in onze gemeente toe. Logischerwijze heeft dat
invloed op de mate waarin gebruik gemaakt wordt van de
WMO-voorzieningen. Zowel de WWB als de WMO zijn in onze gemeente
voorzieningen met verstrekkende budgettaire effecten. Wil
Hoogezand-Sappemeer op dit vlak gezond blijven dan is er ten aanzien
van deze beleidsterreinen een heel goede sturing nodig.
Kortom, samen met het financiële perspectief liggen hier de grote
opgaven voor de toekomst: Hoe gaat de gemeente met de veranderende
financiële werkelijkheid om? Hoe is de gemeente in staat invulling te
geven aan haar woon- en werkambities die ten doel hebben de samenleving
van Hoogezand-Sappemeer structureel te vitaliseren? De combinatie van
deze twee elementen maakt het meer dan ooit noodzakelijk dat er keuzes
worden gemaakt. Het college heeft in de meerjarenraming gekozen voor
realistische aannames. Dit op basis van de meest actuele concrete
informatie die nu vanuit het rijk beschikbaar is.
Lastendruk
OZB
De lokale lastendruk wordt bepaald door het OZB-tarief (Onroerende
Zaakbelasting), de afvalstoffenheffing en de rioolheffingen. De
OZB-tarieven stijgen alleen met 1,2% vanwege de inflatie. Om de
toekomstige investeringen in het stadscentrum te kunnen financieren
stijgen de tarieven van de OZB gedurende 5 jaar (met ingang van 2009)
met 2% extra, voor 2011 in totaal dus 3,2%.Dit is een besluit van de
gemeenteraad van 16 december 2008.
ASH
Het uitgangspunt is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing (ASH)
volledig kostendekkend zijn. Het vastrecht in 2011 is ⬠153,72 (2010:
⬠141,00). De kosten per aanbieding blijven gelijk ten opzichte van
2010.
Rioolheffing
De rioolheffingen stijgen ten opzichte van 2010. De rioolheffing voor
eigenaren bedraagt ⬠84,82 (2010 ⬠79,74) en de rioolheffing voor
gebruikers bedraagt ⬠83,28 (2010 ⬠78,36), samen een verhoging van
⬠10 zoals opgenomen in het vastgestelde Gemeentelijk RioleringsPlan.
De genoemde tarieven voor 2011 zijn onder voorbehoud van vaststelling
door de gemeenteraad in december 2010.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer