Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Programmabegroting 2011 sluitend (persbericht 050, 2010)

Ondanks de lastige en onzekere vooruitzichten presenteerde het college van Burgemeester en Wethouders vrijdag 15 oktober aan de gemeenteraad een sluitende programmabegroting voor het jaar 2011. De meerjarenraming 2012-2014 vertoont echter aanzienlijke tekorten. De programmabegroting wordt behandeld in de raadsvergadering van 8 november 2010, aanvang 18.00 uur.

Het college staat samen met de gemeenteraad voor de grote uitdaging om in tijden van financiële tegenwind toch vorm en inhoud te geven aan de ambities die uitgesproken zijn in het coalitieakkoord. De ambities bijvoorbeeld op het gebied van het stadshart en de wijkvernieuwing in Gorecht-West blijven onverkort gehandhaafd. Bij de onvermijdelijke bezuinigingsingrepen wil het college de lasten eerlijk verdelen, de burgers met de sterke schouders belasten en de burgers met minder draagkracht zoveel als mogelijk ontzien. Het coalitieakkoord biedt daarvoor op zich goede aanknopingspunten.

Het bezuinigingspakket zoals dat op 24 september 2010 aan de raad is aangeboden voorziet in maatregelen en uit te werken scenarioâs om ⬠5,9 miljoen te bezuinigen. Voor 2011 zijn de maatregelen al in de begroting verwerkt.Â

De financiële situatie is inmiddels helaas aanzienlijk verslechterd ten opzichte van de situatie die bekend was op het moment dat het coalitieakkoord werd opgesteld. Dit betekent dat er aanvullende bezuinigingsvoorstellen voor het jaar 2011 nodig waren zodat het begrotingssaldo voor 2011 positief uitkomt. De uitwerking van de bezuinigingsscenarioâs moet er voor zorgen dat de tekorten voor het jaar 2012 en verder gedicht gaan worden.

Financieel beeld coalitieakkoord

200.546


-30.807


-1.173.265


-616.720

Werkelijke saldi

34.094


-844.454


-2.084.355


-2.301.679

De jaren 2012 en verder

De onzekerheid over de meerjarenramingen van de (rijks-)overheidsfinanciën is op dit moment groot. Het regeerakkoord is inmiddels gepubliceerd en de inhoud baart het college zorgen. Het is duidelijk dat de overheidsfinanciën in het algemeen langdurig uit evenwicht zijn. Het is op dit moment niet verantwoord om in het meerjarenperspectief uit te gaan van de licht stijgende rijksuitkeringen in 2012 en de jaren daarna. Weliswaar zijn de jongste berichten over de algemene rijksuitkering gematigd positief, maar daar staat tegenover dat er veel extra taken naar de gemeenten zullen gaan met toepassing van efficiencykortingen. Decentralisatie speelt de komende jaren een grote rol op diverse beleidsterreinen en nog onduidelijk is wat dat (financieel) zal betekenen. Een bestuursakkoord tussen het rijk en de gemeenten wordt niet eerder dan in december 2010 verwacht.

Gemeenten moeten goed nadenken hoe met dit nieuwe financiële perspectief om te gaan. De opgaven waar gemeenten nu voor staan zullen het nodige vergen van de samenleving en haar politieke bestuur. De huidige problematiek maakt naar de mening van het college een andere kijk op de verhouding tussen lokale overheid en samenleving nodig. Kijkend naar de scenarioâs in het bezuinigingspakket en de voornemens van het nieuwe kabinet en de mogelijke effecten daarvan, zal daaraan niet te ontkomen zijn. De eigen beleidsruimte van de gemeente lijkt kleiner te worden en er komen steeds meer uitvoeringstaken vanuit âDen Haagâ op de gemeente af. Tegen deze achtergrond moet ook Hoogezand-Sappemeer zich beleidsmatig buigen over de toekomst. Ten behoeve van die toekomst zal de gemeente moeten blijven investeren.

Niet investeren betekent dat Hoogezand-Sappemeer de slag naar een ander imago moeilijk kan maken. De aantrekkelijkheid voor starters op de woningmarkt, met name jonge gezinnen, verbetert dan niet omdat er wel goed gewoond kan worden, maar het ontbreekt dan aan goede voorzieningen en de werkgelegenheid die onder druk staat.

Het stadscentrum vormt een belangrijk economisch speerpunt van de gemeente: het biedt nu veel werkgelegenheid in onze gemeente. Die positie verdient versterking en dat kan ook omdat de ontwikkeling van het centrumgebied nog niet is afgerond. Daarom moeten er vervolgstappen worden gezet. Blijven investeren in dit gebied is gunstig voor de werkgelegenheid en de toekomstige positie van Hoogezand-Sappemeer in brede zin.

Het sociaal-economische profiel van onze gemeente is matig en dat heeft consequenties voor het budget voor de Wet Werk en Bijstand (WWB). Ook neemt het aantal ouderen in onze gemeente toe. Logischerwijze heeft dat invloed op de mate waarin gebruik gemaakt wordt van de WMO-voorzieningen. Zowel de WWB als de WMO zijn in onze gemeente voorzieningen met verstrekkende budgettaire effecten. Wil Hoogezand-Sappemeer op dit vlak gezond blijven dan is er ten aanzien van deze beleidsterreinen een heel goede sturing nodig.

Kortom, samen met het financiële perspectief liggen hier de grote opgaven voor de toekomst: Hoe gaat de gemeente met de veranderende financiële werkelijkheid om? Hoe is de gemeente in staat invulling te geven aan haar woon- en werkambities die ten doel hebben de samenleving van Hoogezand-Sappemeer structureel te vitaliseren? De combinatie van deze twee elementen maakt het meer dan ooit noodzakelijk dat er keuzes worden gemaakt. Het college heeft in de meerjarenraming gekozen voor realistische aannames. Dit op basis van de meest actuele concrete informatie die nu vanuit het rijk beschikbaar is.

Lastendruk

OZB

De lokale lastendruk wordt bepaald door het OZB-tarief (Onroerende Zaakbelasting), de afvalstoffenheffing en de rioolheffingen. De OZB-tarieven stijgen alleen met 1,2% vanwege de inflatie. Om de toekomstige investeringen in het stadscentrum te kunnen financieren stijgen de tarieven van de OZB gedurende 5 jaar (met ingang van 2009) met 2% extra, voor 2011 in totaal dus 3,2%.Dit is een besluit van de gemeenteraad van 16 december 2008.

ASH

Het uitgangspunt is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing (ASH) volledig kostendekkend zijn. Het vastrecht in 2011 is ⬠153,72 (2010: ⬠141,00). De kosten per aanbieding blijven gelijk ten opzichte van 2010.

Rioolheffing

De rioolheffingen stijgen ten opzichte van 2010. De rioolheffing voor eigenaren bedraagt ⬠84,82 (2010 ⬠79,74) en de rioolheffing voor gebruikers bedraagt ⬠83,28 (2010 ⬠78,36), samen een verhoging van ⬠10 zoals opgenomen in het vastgestelde Gemeentelijk RioleringsPlan.

De genoemde tarieven voor 2011 zijn onder voorbehoud van vaststelling door de gemeenteraad in december 2010.