Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Gezondheidscentrum werkt met hulp van patiënten aan verbeteringen
19 oktober 2010
Gezondheidscentrum Kloosterveen in Assen start op 19 oktober met het
kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten
Consumenten Federatie (NPCF). Dankzij dit traject kan het
gezondheidscentrum zich verder verbeteren op basis van de ervaringen
van haar cliënten. Zij kunnen laten weten wat ze vinden van
bijvoorbeeld de openingstijden, de samenwerking tussen dokters binnen
het centrum, de privacy en de faciliteiten.
Het gezondheidscentrum in Assen gaat zich voor 28 weken intensief
bezighouden met de vraag wat de patiënt vindt van de zorg die geleverd
wordt. Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten
en workshops krijgen de zorgverleners van Kloosterveen in kaart hoe
patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen. Dit wordt
verwerkt en uitgevoerd door ARGO, het onderzoeksbureau van de
Rijksuniversiteit Groningen.
Zilveren Kruis Achmea is een groot voorstander van het inzetten van
klantervaringen voor het verbeteren van de zorg. Met alle
gezondheidscentra in de kerngebieden zijn afspraken gemaakt over het
uitvoeren van het patiëntervaringsonderzoek `Eerstelijnscentra Door
Cliënten Bekeken'. "Wij vinden het heel belangrijk om te weten wat onze
klant vindt van de zorgverlening van het gezondheidscentrum. De
uitkomsten van het ECB zullen we dan ook betrekken bij onze
inkoopafspraken met deze centra", zegt Geert Groenenboom, manager
Zorginkoop Eerstelijn bij Achmea.
Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft het kwaliteitstraject
`Door Cliënten Bekeken' van de NPCF zich ontwikkeld tot een praktische,
succesvolle en professionele manier voor zorgverleners om de kwaliteit
van zorg te verbeteren op basis van ervaringen van de patiënt. Bijna
negenhonderd apothekers en meer dan honderd gezondheidscentra hebben
inmiddels het certificaat behaald. Een grote meerwaarde van de methode
is dat het cliënten en zorgverleners met elkaar in gesprek brengt over
de kwaliteit van zorg die wordt geleverd. Hoe beoordeelt de patient de
deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van het
gezondheidscentrum?
Het aantal gezondheidscentra dat zich met het traject
`Eerstelijnscentra Door Cliënten Bekeken' wil verbeteren op basis van
de ervaringen van hun cliënten neemt snel toe. Na een pilot in 2007 met
vier centra neemt inmiddels ruim de helft van alle Nederlandse centra
deel. Dit betekent dat ruim 12.000 ervaringen van individuele patiënten
met de methode zijn verzameld en dat 700 patiënten hebben deelgenomen
aan een panel.