Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Gezondheidscentrum werkt met hulp van patiënten aan verbeteringen

19 oktober 2010

Gezondheidscentrum Kloosterveen in Assen start op 19 oktober met het kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Dankzij dit traject kan het gezondheidscentrum zich verder verbeteren op basis van de ervaringen van haar cliënten. Zij kunnen laten weten wat ze vinden van bijvoorbeeld de openingstijden, de samenwerking tussen dokters binnen het centrum, de privacy en de faciliteiten.

Het gezondheidscentrum in Assen gaat zich voor 28 weken intensief bezighouden met de vraag wat de patiënt vindt van de zorg die geleverd wordt. Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en workshops krijgen de zorgverleners van Kloosterveen in kaart hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen. Dit wordt verwerkt en uitgevoerd door ARGO, het onderzoeksbureau van de Rijksuniversiteit Groningen.

Zilveren Kruis Achmea is een groot voorstander van het inzetten van klantervaringen voor het verbeteren van de zorg. Met alle gezondheidscentra in de kerngebieden zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van het patiëntervaringsonderzoek `Eerstelijnscentra Door Cliënten Bekeken'. "Wij vinden het heel belangrijk om te weten wat onze klant vindt van de zorgverlening van het gezondheidscentrum. De uitkomsten van het ECB zullen we dan ook betrekken bij onze inkoopafspraken met deze centra", zegt Geert Groenenboom, manager Zorginkoop Eerstelijn bij Achmea.

Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft het kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken' van de NPCF zich ontwikkeld tot een praktische, succesvolle en professionele manier voor zorgverleners om de kwaliteit van zorg te verbeteren op basis van ervaringen van de patiënt. Bijna negenhonderd apothekers en meer dan honderd gezondheidscentra hebben inmiddels het certificaat behaald. Een grote meerwaarde van de methode is dat het cliënten en zorgverleners met elkaar in gesprek brengt over de kwaliteit van zorg die wordt geleverd. Hoe beoordeelt de patient de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van het gezondheidscentrum?

Het aantal gezondheidscentra dat zich met het traject `Eerstelijnscentra Door Cliënten Bekeken' wil verbeteren op basis van de ervaringen van hun cliënten neemt snel toe. Na een pilot in 2007 met vier centra neemt inmiddels ruim de helft van alle Nederlandse centra deel. Dit betekent dat ruim 12.000 ervaringen van individuele patiënten met de methode zijn verzameld en dat 700 patiënten hebben deelgenomen aan een panel.