Erasmus Universiteit Rotterdam

Gaat welzijn van docenten en vmbo-leerlingen vooruit door Taakspel?

Onderzoek naar gedragsveranderende methode op scholen van start

Taakspel, de uitgebreide Nederlandse bewerking van het Noord-Amerikaanse Good Behavior Game, heeft positieve effecten op het gedrag van leerlingen in het basisonderwijs. Hoe het effect op vmbo-leerlingen is, onderzoeken Sander Barendrecht MSc, dr. Willem A. de Vos en prof.dr. Sabine Severiens vanuit de Faculteit der Sociale Wetenschappen de komende drie jaar. Zij werken nauw samen met de CED-groep, het begeleidingsinstituut voor primair en voortgezet onderwijs. Voor het onderzoek kreeg Risbo subsidie EUR 450.000,- van ZonMW, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. Bij het onderzoek zijn zeven scholen betrokken.

Taakspel is gericht op het vermeerderen van taakgericht gedrag bij kinderen, het verminderen van regelovertredend gedrag en het bevorderen van een positief onderwijsklimaat. Het uiteindelijke doel van het spel is beginnend probleemgedrag bij kinderen in een vroeg stadium te verminderen en om te buigen in een positiever gedrag.

Kern van de aanpak is dat de docent leert bij Taakspel gebruik te maken van positieve controle op gedrag, waarbij gewenst gedrag direct veel aandacht krijgt en ongewenst gedrag zoveel mogelijk wordt genegeerd. Naast verhelpen en voorkomen van probleemgedrag is Taakspel ook geschikt om probleemgedrag dat extra zorg vraagt eerder te signaleren en zorgleerlingen sneller van de juiste zorg te voorzien. Door de interventie wordt het klassenmanagement van docenten verbeterd en het plezier in het onderwijs bij leerlingen en docenten neemt toe.

Risbo verwacht dat het onderzoek kennis oplevert over de mate waarin Taakspel bijdraagt aan een verbetering van het gedrag van de vmbo-leerlingen, hun sociale competentie, het klassenmanagement van docenten, het klassenklimaat, de toename van de effectieve leertijd en de signalering van zorgbehoeften bij leerlingen.

Risbo
Risbo is een zelfstandig onderzoeksinstituut op het gebied van leren en samenleven. Het instituut is verbonden aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. www.risbo.nl