Vrouwen willen van nature schoonmaken

19/10/2010 14:22

Creative Venue BV

Ondanks dat vrouwen het oneerlijk vinden dat schoonmaaktaken thuis nog te vaak op hun schouders rusten, willen ze het toch het liefst zelf doen. Omdat het blijkbaar van nature in hen zit, aldus het Ajax Schoonmaak Onderzoek 2009. Vrouwen menen dat zij waarschijnlijk de beste zijn in het schoonmaken. Schoonmaken geeft vrouwen, zo blijkt, een gevoel van frustratie ("er komt nooit een eind aan"), maar bovenal van eigenwaarde ("de held in huis, trots op het werk"), geluk ("mentale rust, vrijkomende energie omdat het werk af is") en respect ("complimenten"). Hoewel de man steeds actiever in het huishouden wordt is de vrouw nog altijd hoofdverantwoordelijk voor het huishouden, en dat zal ook de komende jaren zo blijven.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Insight Culture, in opdracht van Ajax dat inzicht wilde hebben hoe vrouwen aankijken tegen schoonmaken en het gebruik van schoonmaakproducten. Daarmee werd ook de invloed onderzocht die vrouwen in de toekomst hebben op het gebruik van producten die rekening houden met het milieu en verdere verduurzaming van huishoudelijke schoonmaakactiviteiten.

Vrouwen weten heel goed wat ze verwachten van schoonmaakproducten. Zo moeten producten voor de badkamer krachtig en multifunctioneel zijn om zeep- en kalkresten van de vloer, meubels, bad en douche te verwijderen, snel hun werk doen en geen strepen achter laten. In de keuken moeten de schoonmaakmiddelen fris ruiken en vet en vuil snel - zonder al te veel inspanning - verwijderen. Uit het onderzoek blijkt verder dat vrouwen de huishoudelijk schoonmaak sterk verbinden met kenmerken van de natuur zelf (de kracht, de frisheid, geuren en kleuren en terugkerende fenomenen zoals seizoenen).

Producten die rekening houden met het milieu

Een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt ongeveer 8 liter schoonmaakmiddel per jaar, hetgeen jaarlijks leidt tot een schoonmaakplas van ca. 60 miljoen liter. Deze kan heel eenvoudig afgebroken worden door gebruik te maken van biologisch afbreekbare producten die inmiddels net zoveel kosten en net zo krachtig zijn als normale schoonmaakproducten.

Kim Doets, Product Manager Home Care (Ajax): "Vrouwen bepalen wat er met de schoonmaak in huis gebeurt. Kortgeleden hebben we een nieuwe schoonmaakproductlijn - Ajax NaturaVerde - in Nederland op de markt gebracht, die dezelfde kracht als andere Ajax producten heeft. Het is verkrijgbaar in allesreinigers, een spray en afwasmiddelen. De eigenschappen blijken enorm gewaardeerd te worden. De formule is biologisch afbreekbaar (1) en bevat actieve ingrediënten van natuurlijke oorsprong en parfums met essentiële oliën van planten of fruit. Daarbij zit Ajax NaturaVerde ook nog eens in een 100% recyclebare fles. Alle eigenschappen die vrouwen in sterke mate lijken te waarderen. We zijn er dan ook van overtuigd dat vrouwen de komende jaren een belangrijke rol spelen bij de verduurzaming van schoonmaak in Nederland."


1) volgens OESO 301B/301A





http://www.naturaverdehome.com/netherlands/