Alcoholbranche distantieert zich van ondoordachte marketing actie Olm

19/10/2010 15:32

STIVA - Stichting Verantwoord Alcoholgebruik

De Olm brouwerij organiseert een studentenwereldrecord biertje drinken. Daartoe worden allerlei studentenverenigingen en disputen aangeschreven om hun leden op te roepen om te komen. Via het in het vooruitzicht stellen van gratis bier,na het aanmelden voor het evenement, tijdens het evenement en later als beloning, worden studenten gelokt om acte de presence te geven.

"Een stompzinnige actie", aldus STIVA directeur Peter de Wolf. "Juist in een tijd waarin de volledige alcoholbranche zich inspant om overmatige alcoholconsumptie tegen te gaan, komt de Olm brouwerij met een dergelijke actie. Het is niet alleen een marketingtruc die niet meer van deze tijd is, maar het is bovendien een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken waar iedereen zich aan moet houden".

De alcoholbranche is actief betrokken bij allerlei acties om mensen aan te zetten tot verantwoorde alcoholconsumptie. In het bijzonder jongeren worden daarbij aangesproken. Het gezamenlijke logo 'Geen 16? Geen druppel' is te zien in alle alcoholreclames en roept op tot het respecteren van de leeftijdsgrenzen. Ook is de branche al jaren partner van de BOB campagne. Vrijdag 15 oktober vond de afronding plaats van de filmcontest TakeZero, met een slotuitzending op TMF (www.takezero.nl) over alcoholmisbruik en jongeren. De gedistilleerd sector is al jaren bezig met de campagne Drinkwijzer (www.drinkwijzer.info), Heineken is zowel in Nederland als daarbuiten actief met hun Know The Signs campagne en Grolsch heeft onlangs de website www.talkingalcohol.com geopend. Bacardi en Diageo zijn actief met campagnes om niet te rijden met drank op en andere activiteiten om op verantwoorde wijze met alcohol om te gaan. AB Inbev organiseerde onlangs de 'Be(er) responsible day'.

STIVA zal - indien Olm niet stopt met deze actie - een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. De Wolf: "De alcoholbranche houdt zich aan de regels van verantwoorde alcoholmarketing. Een actie zoals die van Olm is anno 2010 echt not done."

Over STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).





http://www.stiva.nl