Ingezonden persbericht


Persbericht

Haarlem, 19 oktober 2010

KLM bij jongeren favoriet

Voor 26% van de Nederlandse reizigers blijft KLM de onbetwiste favoriete luchtvaartmaatschappij, voor jongeren tot en met 25 jaar ligt dit percentage zelfs op 34%. Transavia (8%) en Singapore Airlines (6%) maken de top 3 compleet. Overigens heeft 37% van de Nederlandse reizigers geen favoriete luchtvaartmaatschappij. Zo blijkt uit de resultaten van het recent gehouden Nationaal Vliegreis Onderzoek 2010* in opdracht van vliegticketaanbieder vliegwinkel.nl.

Populariteit luchtvaartmaatschappij leeftijdafhankelijk KLM is al jaren bij uitstek de favoriete luchtvaartmaatschappij onder de Nederlandse reizigers. Toch laat de populariteit van de luchtvaartmaatschappijen behoorlijke verschillen zien in diverse leeftijdsgroepen. KLM is namelijk nog meer in trek bij jongeren tot en met 25 jaar (34%), dan bij de leeftijdsgroepen 26 t/m 50 jaar (23%) en 50-plussers (24%). Transavia is juist onder 50-plussers populairder (10%) dan bij de groepen 26 t/m 50 jarigen (8%) en jongeren (7%). Ook Singapore Airlines kan op meer oudere fans rekenen. Zo'n 7% van de 26 t/m 50 jarigen kiest het liefst voor Singapore Airlines. De 50-plusser is met 8% een nog iets grotere fan, terwijl slechts 0,8% van de jongeren het liefst met deze luchtvaartmaatschappij vliegt.

Directeur van vliegwinkel.nl Wim Butte: "Het is opvallend dat juist de jongere generatie KLM aanwijst als favoriete luchtvaartmaatschappij, terwijl slechts 12% van die groep met KLM zijn of haar laatste vlucht maakte." De meeste jongeren vlogen namelijk met low-cost maatschappijen Ryanair (23%) en Transavia (21%), terwijl deze maatschappijen beide nauwelijks als favoriet worden beschouwd (7%). Voor 76% van de jongeren is prijs de doorslaggevende factor om een vlucht te kiezen uit alle aangeboden vluchten. Dat ligt een stuk hoger dan bij de 26 to 50 jarigen (64%) en 50-plussers (55%). "Blijkbaar heeft KLM zelfs onder een doelgroep die weinig met hun vliegt, hun imago van kwaliteit, service en betrouwbaarheid over weten te brengen. De meeste jongeren waarderen KLM vervolgens als beste, maar ze kiezen uiteindelijk voor de meest voordelige vlucht. En dat is in veel gevallen toch een low-cost maatschappij", aldus Wim Butte.

Meeste Nederlanders vliegen met Transavia
Aan alle respondenten die in 2010 gevlogen hebben, zijn ook vragen over de laatste vlucht voorgelegd. Net als vorig jaar, hebben de meeste mensen het laatst gevlogen met Transavia (24%), gevolgd door Ryanair (16%). Ryanair laat hiermee voor het eerst KLM (15%) achter zich. Met name reizigers die losse vluchten boeken, vliegen met Ryanair (25%) en KLM (19%). Reizigers die een pakketreis boeken, vliegen voornamelijk met Transavia (42%), KLM en ArkeFly (beide 10%).


* Na de eerste twee edities van Het Nationaal Vliegreis Onderzoek in 2008 en 2009, heeft vliegwinkel.nl in 2010 de derde editie geïnitieerd. Ruim 1.300 Nederlanders hebben diverse vragen beantwoord over de vliegreizen die zij het afgelopen jaar hebben gemaakt. Het Nationaal Vliegreis Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door De Vos & Jansen Marktonderzoek. De editie 2010 werd in september 2010 uitgevoerd onder 1.344 respondenten van 18 jaar en ouder die in de afgelopen 12 maanden een of meerdere vluchten hebben gemaakt met vertrek vanuit Nederland of buurland. Met behulp van de Gouden Standaard zijn de resultaten gewogen en dus representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

---///---

EINDE BERICHT

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het vliegticket kan worden gecombineerd met hotelovernachtingen, autohuur en luchthavenvervoer.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Vliegwinkel Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit Nederlandse familiebedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en daarnaast participeert BCD Holdings in VakantieXperts (toeristische reizen), Vayama (online reizen VS) en Parkmobile International (mobiele parkeer- en verkeersapplicaties). BCD Holdings is actief in meer dan 90 landen met circa 13.000 medewerkers en een totale omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 14,8 miljard. Voor meer informatie: www.bcd-nv.com.

Noot aan de redactie (