Ingezonden persbericht


Persbericht
Nieuwegein, 19 oktober 2010

Verkeersveiligheid landbouwvoertuigen is verantwoordelijkheid nemen

Op 19 oktober 2010 verscheen het rapport Verkeersongevallen met landbouwvoertuigen. Het themaonderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid beschrijft een aantal verkeersongevallen met landbouwvoertuigen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft deze verkeersongevallen geanalyseerd en gekeken naar oorzaken, alsook naar maatregelen die een bijdrage kunnen leveren om ongevallen te voorkomen of de ernst ervan te verminderen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeert expliciet dat de veiligheid van landbouwvoertuigen in het verkeer beter kan en beter moet. Verantwoordelijkheid nemen is de kern van haar advies aan overheid en werkgevers. Pleit van Federatie Agrotechniek en Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven Federatie Agrotechniek en Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven bepleiten al vele jaren dat er eenduidige eisen worden gesteld aan bestuurders en landbouwvoertuigen die deelnemen aan het verkeer. Deze eisen dienen recht te doen aan de ontwikkelingen in de techniek en aan te sluiten op de wet- en regelgeving in de ons omringende landen. Nieuwe tractoren hebben, conform EU richtlijn 2003/37/EG, een door de constructie bepaalde maximum snelheid van 40 km/uur. Het is dus verantwoord om de maximum snelheid van 25 km/uur naar 40 km/uur te verhogen. Tractoren mogen dan op rondwegen rijden en ontlasten de dorpswegen. T-Rijbewijs In combinatie met voornoemde maatregel is het van groot belang dat bestuurders van tractoren en oogstmachines beschikken over kennis en vaardigheden die aansluiten op de afmetingen en massa van deze motorrijtuigen. Het te ontwikkelen T-rijbewijs dient meer competenties te omvatten dan het BE-rijbewijs, om voldoende rekening te houden met andere verkeersdeelnemers. Handhaving Veiligheid in het verkeer kan alleen worden gewaarborgd als wet- en regelgeving adequaat en proportioneel kunnen worden gehandhaafd. Een kenteken, afgegeven op grond van de homologatie van de fabrikant, definieert de fabrieksspecificaties en hiermee zijn de constructiesnelheden van tractor, aanhangwagen, getrokken werktuig en zelfrijdende oogstmachines kenbaar voor de handhaver. Registratie inclusief een kenteken voor landbouwvoertuigen die deelnemen aan het verkeer is absoluut vereist.