Ingezonden persbericht


Persbericht

INLANAV - Innovatieve binnenvaart voor het goederenvervoer over kleinere waterwegen

Rotterdam 19.10.2010. Noord West Europa beschikt over een fijnmazig waterwegennetwerk. Dat is een belangrijke troef om de mobiliteit te beheersen en om zo onze regio's leefbaar te houden. In die zin is de binnenvaart een volwaardig alternatief voor het wegvervoer, gelet op de toenemende congestie van de wegen. De binnenvaart is een betrouwbare, veilige, milieuvriendelijke en stille modus.

De kleine waterwegen van het waterwegennetwerk verbinden belangrijke internationale centra en hebben een groot economisch potentieel. Het inzetten van schepen op deze waterwegen kan verder worden verbeterd.

Innovative Inland Navigation (INLANAV) wil het vervoer op de kleine waterwegen optimaliseren en stimuleren via nieuwe technologieën en logistieke concepten om schaalvoordelen te creëren, zodat de modus binnenvaart kostenefficiënt en performant kan ingezet worden.

Publieke en private partners uit Nederland, Frankrijk en België (Vlaanderen) zetten samen hun schouders onder dit transregionale project met de steun van het Europese programma Interreg IVB Noord West Europa.

Het INLANAV-project loopt tot juni 2012 en heeft als doel om het gebruik van de kleine waterwegen in Noord West Europa te optimaliseren en te stimuleren. Op die manier kan de toekomst van deze waterwegen verzekerd worden.

Door middel van drie "work packages" zal aan deze doelstelling gewerkt worden binnen INLANAV:
* Het aantonen dat gekoppelde schepen ook nieuwe marktsegmenten, met name paletten en big bags, kunnen bedienen. Dit door binnenschepen te koppelen en ze met een kleine hijskraan uit te rusten, zodat ze zelfstandig kunnen laden en lossen.
* Dit verdubbelt de vervoerscapaciteit en verlaagt de overslagkosten.
* Het ontwikkelen van een "volgende generatie" Waterslagconcepten met nadruk op technologische innovaties, het gebruik van nieuwe materialen en nieuwe logistieke concepten . Daartoe wordt een platform aangeboden om verschillende innovatieve projecten die zich toespitsen op gekoppelde binnenschepen samen te brengen. Deze projecten gaan van duwbakken die door elektromotoren worden aangedreven, tot het realiseren van een automatisch geleid binnenschip met een groter scheepsruim al dan niet volledig gebouwd uit composietmateriaal.
* Het harmoniseren van bemanningsregels om de internationale exploitatie van gekoppelde schepen te faciliteren. Binnenvaartondernemers zijn immers meer en meer internationaal actief, maar toch verschillen deze voorschriften momenteel van elkaar. Door deze regelgeving te harmoniseren zal dit het internationale goederenvervoer van gekoppelde schepen ten goede komen.

Om het voormelde project te kunnen realiseren, is een budget voorzien van in totaal ongeveer 960.000 euro waarvan de helft wordt voorzien door Interreg.