Nederlandse game voor advocaten wint internationale innovatieprijs


ROTTERDAM-FRANKFURT, 20101019 -- De Nederlandse wervings- en selectie game The Game is de winnaar van de European Innovative Games Awards 2010. Het is gemaakt door het Rotterdamse bedrijf Ranj, dat de prestigieuze prijs voor de tweede keer in de wacht sleept. De prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken van de Duitse deelstaat Hessen in samenwerking met de Europese commissie.

Ranj Serious Games ontwikkelde The Game voor Houthoff Buruma, één van de grootste advocatenkantoren van Nederland. De zogeheten serious game speelt een belangrijke rol bij de werving en selectie van aankomende advocaten en is ook onderdeel van de permanente scholing van eigen advocaten. The Game is een simulatie van een overname van een Nederlands offshorebedrijf door een Chinese staatsonderneming, waarin veel facetten van het advocatenvak aan de orde komen.
Marcus Vlaar, Creatief Directeur van Ranj: "We zijn enorm blij met deze belangrijke Europese prijs voor het spel dat we in mei al zo eervol mochten launchen op de Wereldexpo in Sjanghai. Twee keer winnen is natuurlijk echt bijzonder, zeker als je weet welke grote partijen er genomineerd waren."

Innovatief
Ranj won de hoofdprijs in de categorie voor de meest innovatieve toegepaste game. Marcus Vlaar: "De jury vond het vernieuwend dat gaming zich een volwaardige plek heeft verworven in het recruitment proces. Jonge advocaten worden in het spel ondergedompeld in een spannend verhaal, dat een realistisch beeld geeft van de juridische praktijk bij Houthoff Buruma. Daarbij worden vooral hun people skills uitgedaagd, niet zozeer hun juridische kennis. De grote kracht is dat mensen zich door het spel laten meeslepen, waarbij ze natuurlijk gedrag laten zien."

"Serious business"
Vlaar ervaart de prijs ook als een bewijs dat serious gaming ook als serious business wordt erkend: "Games zijn het stadium van spelletjes ontgroeid. Wij werken al jaren samen met universiteiten en onderzoeksinstituten aan het verhogen van de educatieve kwaliteit van onze games. De corporate sector begint de toegevoegde waarde te zien van het inzetten van games voor training of werving. Capgemini bijvoorbeeld traint jonge managers in leiderschapscompetenties met behulp van een door ons ontwikkelde game. Het is hun hoogst gewaardeerde cursus."

Nominaties
Het is de derde keer dat de European Innovative Games Awards zijn uitgereikt. De winnaar is bekend gemaakt tijdens het Awards gala op 15 oktober in Frankfurt, Duitsland.
Deelname stond open voor alle uit de EU afkomstige game-ontwikkelaars, game-publishers, uitgevers, freelancers en jonge talenten die games ontwikkelen, uitgeven of verkopen. Houthoff Buruma: The Game was de enige Nederlandse inzending in de lijst van genomineerden. De jury roemde de manier waarop spelplezier en een realistische simulatie van de juridische praktijk met elkaar versmolten zijn: "Wie überzeugend Spiele die Wirklichkeit simulieren können, beweist der Ansatz von "Houthoff Buruma - The Game", Spaß und Realismus in einem Recruiting-Game zu verbinden, welches ideal auf den Abnehmer zugeschnitten ist."
In de categorie Innovative Application Methods and Environments (AME) nam de game het op tegen o.a. de Wii game WEEWAA van Zoink Games AB. Andere genomineerden waren Kinect for Xbox 360 van Microsoft Germany en inzendingen van bekende studio's, zoals Ubisoft GmbH en Namco Bandai Partners.

The Game is ook genomineerd voor een Accenture Innovation Award. Vorig jaar won Ranj Serious Games hier al de eerste prijs in de categorie Best Gaming Concept met Sharkworld. De top vijf genomineerden zullen hun concept presenteren aan de vakjury tijdens de vierde editie van de jaarlijkse Accenture Innovation Awards op 2 november.

Ranj
Ranj is een creatieve studio gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van digitaal entertainment, met de focus op serious games. Ranj is overtuigd van de potentie van games buiten de entertainmentsfeer: als communicatiemiddel, als leermiddel, als werving en selectie-instrument, als hulpmiddel voor het verkrijgen van inzicht in complexe structuren. Entertainment is daarbij geen doel, maar een middel om de ervaring te verdiepen en op een impliciete manier te beleven. Dit vergt een scherpe analyse van de te communiceren inhoud vanuit de ogen van de gamedesigner, een proces waarin opdrachtgever, domeindeskundigen en spelontwikkelaar nauw met elkaar moeten samenwerken.

Ranj Serious Games





Ingezonden persbericht