Gemeente Bronckhorst

Nieuw toeristisch-recreatief marketingplan biedt Bronckhorster ondernemers basis voor promotie

Routes als verbindende factor

Toerisme en recreatie is een speerpunt van beleid in Bronckhorst. Jaarlijks bezoeken honderdduizenden toeristen de gemeente en de werkgelegenheid in de sector steeg ten opzichte van de totale werkgelegenheid in Bronckhorst naar 7,5% (in 2010, waar dit in 2005 5,9% was). Dit zijn ruim 1.000 banen. Het aanbod in Bronckhorst is uitgebreid; van accommodaties, natuur, routes tot evenementen etc. Om het toeristisch product 'Bronckhorst' (nog) beter en gestructureerder te profileren is een toeristisch-recreatief marketingplan opgesteld, dat b en w van Bronckhorst vandaag vaststelden. Doel van het plan is een basis te bieden voor ondernemers in de toerisme/recreatie sector in de gemeente om Bronckhorst te promoten in de Achterhoek en binnen Nederland. Bronckhorst moet hiervoor in 2015 uitblinken door verrassend en onderscheidend te zijn met haar aanbod ten opzichte van de andere Achterhoekse gemeenten, zodat geïnteresseerden bij de keuze voor de Achterhoek aan het aanbod in Bronckhorst de nken.

Strategie
Routes vormen daarbij de rode draad. Zowel in- als extern. Toeristen en recreanten moeten de juiste richting naar en door Bronckhorst kennen, maar ook de verschillende partijen in de toerisme/recreatie sector in de gemeente moeten de weg naar elkaar weten te vinden en activiteiten combineren. Voor deze strategie is onder meer gekozen omdat:
- de Achterhoek bekend staat als één van de mooiste fiets- en wandelregio's van ons land. Bronckhorst kan hierin uitblinken door haar meerwaarde ten opzichte van onze omliggende gemeenten te verbeteren

- het aansluit bij de vraag van de consument naar rust, ruimte en sportieve activiteiten en daarmee past in de top vijf van themavakanties die mensen ondernemen.
- het mogelijkheden biedt om het toeristisch product te verbeteren door samen meer en beter na te denken over het ontwikkelen van nieuwe, bijzondere arrangementen

Randvoorwaarden
Om de doelen te bereiken is in het plan een aantal randvoorwaarden aangegeven. Eén daarvan is natuurlijk dat de toerisme/recreatie sector het plan omarmt, uitdraagt en zich inzet om het huidige aanbod verder (op verrassende/onderscheidende wijze en steeds meer via de digitale snelweg) te ontwikkelen. Daarnaast moeten de betrokken partijen (gemeente, toeristische organisaties als de VVV en ondernemers) komen tot een duidelijker organisatie- en communicatiestructuur. Met één professionele partij (VVV) die coördineert.

De gemeenteraad bespreekt het plan in november. Het plan is een samenwerking tussen de gemeente, VVV, Achterhoeks Bureau voor Toerisme en de Bronckhorster toeristische ondernemers (o.a. via het TROB, het Toeristisch Recreatief Overleg Bronckhorst waarin vertegenwoordigers van een groot aantal branches in de sector zitten).

Budget
Om het toeristisch product 'Bronckhorst' zo goed mogelijk te promoten, is budget nodig. Een groot deel van het plan kan uitgevoerd binnen het huidige budget voor recreatie en toerisme dat de gemeente heeft en door ondernemers zelf. De gemeente heeft door de economische recessie de komende jaren echter minder te besteden. We zijn bezig met een zogenaamd ombuigingstraject naar een toekomstbestendig Bronckhorst. Dit kan tot gevolg hebben dat de gemeente minder (financieel) kan bijdragen aan projecten dan gepland. In 2011 komt hierover meer duidelijkheid.

Hengelo (Gld), 19 oktober 2010




Gemeente Bronckhorst