Promotie D. Potthoff
Titel proefschrift
Railway Crew Rescheduling: Novel Approaches and Extensions
---
Promotors:
Prof.dr. A.P.M. Wagelmans
Prof.dr. L.G. Kroon
---
Datum
21 oktober 2010 15:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)
Vertragingen op spoor fors minder door inzet slimme software
Lichte vertraging soms beter
De NS kunnen de vertragingen op het spoor fors beperken door de inzet
van speciale software die binnen enkele minuten voor een aangepaste
dienstregeling een compleet aangepast dienstrooster kan berekenen. Dat
stelt Daniel Potthoff in zijn proefschrift Railway Crew Rescheduling:
Novel Approaches and Extensions. Hij promoveert donderdag 21 oktober
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Op een gemiddelde dag vervoert de NS ongeveer 1,2 miljoen mensen.
Iedere dag kunnen er onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden die de
dienstregeling in de war gooien. Al deze veranderingen kunnen leiden
tot conflicten in de materieel- en personeelsplanning.
Potthoff beschrijft in zijn proefschrift welke problemen er dan
ontstaan met het inroosteren van rijdend personeel. Er is al snel
sprake van miljoenen beslissingsvariabelen. De door hem ontwikkelde
beslissings ondersteunde software kan in enkele minuten de best
mogelijke oplossing presenteren. Potthoff toetste zijn systeem onder
meer op basis van historische verstoringen aan de infrastructuur.
Daarnaast is zijn software in maart 2009 toegepast bij een grote
verstoring na een ontspoorde goederentrein bij Vleuten.
De promovendus onderzocht tevens het effect van het toestaan van kleine
vertragingen van enkele treinen om verdere vertragingen tegen te gaan.
Hij concludeert dat het vertragen van 1 of 2 treinen met maximaal drie
minuten een gunstig effect heeft op de beperking van de verstoringen.
Overigens houdt de software wel nadrukkelijk rekening met het
verstorende effect die dit weer heeft op de betrokken reizigers.
Potthoff adviseert de NS zo snel mogelijk deze
beslissingsondersteunende software te gebruiken. Volgens Potthoff leidt
dit tot betere operationele prestaties: minder vertraagde en minder
uitgevallen treinen.
Ondertussen is de NS overigens gestart om deze software te
implementeren. In gebruikname is nog afhankelijk van de medewerking van
ProRail maar wordt in 2011 verwacht.
Erasmus Universiteit Rotterdam