Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie D. Potthoff

Titel proefschrift
Railway Crew Rescheduling: Novel Approaches and Extensions
---

Promotors:
Prof.dr. A.P.M. Wagelmans
Prof.dr. L.G. Kroon

---

Datum
21 oktober 2010 15:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Vertragingen op spoor fors minder door inzet slimme software

Lichte vertraging soms beter

De NS kunnen de vertragingen op het spoor fors beperken door de inzet van speciale software die binnen enkele minuten voor een aangepaste dienstregeling een compleet aangepast dienstrooster kan berekenen. Dat stelt Daniel Potthoff in zijn proefschrift Railway Crew Rescheduling: Novel Approaches and Extensions. Hij promoveert donderdag 21 oktober aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Op een gemiddelde dag vervoert de NS ongeveer 1,2 miljoen mensen. Iedere dag kunnen er onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden die de dienstregeling in de war gooien. Al deze veranderingen kunnen leiden tot conflicten in de materieel- en personeelsplanning.

Potthoff beschrijft in zijn proefschrift welke problemen er dan ontstaan met het inroosteren van rijdend personeel. Er is al snel sprake van miljoenen beslissingsvariabelen. De door hem ontwikkelde beslissings ondersteunde software kan in enkele minuten de best mogelijke oplossing presenteren. Potthoff toetste zijn systeem onder meer op basis van historische verstoringen aan de infrastructuur. Daarnaast is zijn software in maart 2009 toegepast bij een grote verstoring na een ontspoorde goederentrein bij Vleuten.

De promovendus onderzocht tevens het effect van het toestaan van kleine vertragingen van enkele treinen om verdere vertragingen tegen te gaan. Hij concludeert dat het vertragen van 1 of 2 treinen met maximaal drie minuten een gunstig effect heeft op de beperking van de verstoringen. Overigens houdt de software wel nadrukkelijk rekening met het verstorende effect die dit weer heeft op de betrokken reizigers.

Potthoff adviseert de NS zo snel mogelijk deze
beslissingsondersteunende software te gebruiken. Volgens Potthoff leidt dit tot betere operationele prestaties: minder vertraagde en minder uitgevallen treinen.

Ondertussen is de NS overigens gestart om deze software te implementeren. In gebruikname is nog afhankelijk van de medewerking van ProRail maar wordt in 2011 verwacht.