Vliegtuigmaatschappijen weigeren vertragingscompensatie uit te keren

20/10/2010 12:55

Omroep MAX

MAX-consumentenprogramma Meldpunt! springt in de bres voor vijftigplus consumenten

Vliegtuigmaatschappijen weigeren stelselmatig vertragingscompensatie uit te keren

Meldpunt! is de nieuwe titel van het consumentenprogramma van MAX. Het programma komt vanaf donderdag 21 oktober 2010 weer op voor consumenten die gedupeerd zijn door bedrijven, overheidsinstanties of andere instellingen. Meldpunt! zet alles op alles om de belangen van juist de vijftigplus consument te behartigen. In iedere uitzending staat één specifiek thema centraal, in de eerste aflevering is dit de vertragingscompensatie die vliegtuigmaatschappijen weigeren te voldoen. Ook dit seizoen wordt Meldpunt! gepresenteerd door Elles de Bruin.

In de eerste live uitzending van Meldpunt! op donderdag 21 oktober wordt uitgebreid aandacht besteed aan de vertragingscompensatie die vliegtuigmaatschappijen behoren uit te keren: De EU heeft zeer duidelijke regels voor compensatie bij vertraging opgesteld. Vliegtuigmaatschappijen keren deze compensatie echter niet of slechts deels uit. De maatschappijen claimen doorlopend dat er sprake is van 'overmacht', terwijl dit argument slechts in enkele gevallen geldig is. Ook wordt regelmatig geprobeerd de compensatie af te doen met vouchers, die vaak slecht inwisselbaar zijn. In Meldpunt! zijn gedupeerden te gast die al jaren strijd leveren over hun vertragingscompensatie. Naast deze gedupeerden is ook de Consumentenbond aanwezig. Zij delen de verontwaardiging over diverse vliegtuigmaatschappijen die zich onttrekken aan de compensatieregelingen.

Verder in de eerste aflevering van Meldpunt!:


- Problemen bij verlenging van rijbewijzen. Vanaf het zeventigste levensjaar vindt bij iedere vernieuwing van het rijbewijs een medische keuring plaats. Deze keuring is bedoeld om ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer te laten blijven deelnemen. Het CBR beoordeelt deze keuringen en zegt hiervoor minimaal 8 weken en maximaal 4 maanden nodig te hebben. De wachttijd blijkt echter vaak veel langer te zijn. Regelmatig komen ouderen hierdoor in de problemen; ze rijden zonder rijbewijs en onverzekerd rond. Wat is de reden dat de aanvraag bij het CBR zo lang duurt en wat kunnen ouderen doen om problemen bij de aanvraag te voorkomen?


- De nieuwe vaste rubriek 'Seniorproof'. Nu de vergrijzing toeneemt en commerciële partijen de senioren als groeiende doelgroep hebben ontdekt, komen er steeds meer producten voor specifiek ouderen op de markt. Meldpunt! vraagt zich af of deze producten werkelijk 'seniorproof' zijn. Wekelijks worden producten getest door Harm. Harm woont in het dorpje Nederland te Overijssel en heeft een gezonde kritische blik op al die 'moderne fratsen'. Harm staat voor de kritische senior die nuttige en zinvolle producten wil gebruiken, maar zich niet met een kluitje het riet in wil laten sturen.

Het forum van Meldpunt!

Op het forum op www.meldpunt.tv kunnen consumenten klachten, zogeheten 'meldingen', delen met andere forumgebruikers. Op het forum is er ruimte om zeer uiteenlopende onderwerpen te bespreken, denk onder meer aan pensioenen en AOW, telefonie, zorg, reizen en wonen. Natuurlijk is er tevens de mogelijkheid om te reageren op de uitzendingen van Meldpunt!

MAX, Meldpunt!

Vanaf 21 oktober (10 afleveringen)

Van 19.25 tot 19.50 uur (live)

Nederland 2

www.meldpunt.tv





http://www.meldpunt.tv