Gemeente Grootegast


Unieke convenanten gemeente en ondernemers

De verbetering van dienstverlening aan ondernemers staat hoog op de prioriteitenlijst van gemeente Grootegast. Zo heeft Grootegast als eerste Groninger gemeente deelgenomen aan het landelijk project Normenkader dienstverlening voor bedrijven. Dit project werd ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en de Kamer van Koophandel Noord-Nederland.

Grootegast vindt dat verbetering van dienstverlening alleen kan slagen als gemeente en ondernemers samen werkbare afspraken maken, afspraken die aansluiten bij de werkelijke behoeften. Met die gedachte en gewapend met de uitkomsten van het onderzoek van het Normenkader hebben ondernemers en gemeente een tweetal convenanten gesloten. Dit zijn het Ondernemersakkoord en het Convenant Hoofdstraat Grootegast. Het doel van deze convenanten is de dienstverlening aan ondernemers nog verder te verbeteren en zo het ondernemersklimaat te stimuleren.

De beide convenanten zijn op 20 oktober a.s. ondertekend tijdens het mini-symposium 'minder regels en meer service in ondernemend Grootegast'. De ondertekende partijen zijn de gemeente Grootegast, Industrievereniging Grootegast, Handelsvereniging Grootegast, Bouwend Nederland, MKB Noord, LTO, Dorpsbelangen Grootegast en Cliëntenplatform Grootegast.

Het sleutelbegrip in de convenanten is vertrouwen. De convenanten zijn de belichaming van nieuwe werkwijzen bij vergunningverlening, handhaving en dienstverlening. Meer vrijheid, gekoppeld aan een grotere verantwoordelijkheid. De convenanten zijn uniek en vormen een landelijke primeur.

In het Ondernemersakkoord maken gemeente en ondernemers afspraken over verminderde regeldruk en grotere eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer. Het Convenant Hoofdstraat is een voorbeeld van deregulering voor een bepaald gebied, waarbij de ondernemers zich inspannen om dit gebied netjes en gezellig te houden.