Gemeente Dongen

Nieuwe hoogspanningsverbinding vanuit Borssele naar Tilburg

Publicatiedatum: 21-10-2010

De ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (voormalig EZ) en Infrastructuur en Milieu (voormalig VROM) werken samen met elektriciteitstransporteur TenneT aan een nieuwe hoogspanningsverbinding vanuit Borssele naar de landelijke elektriciteitsring bij Tilburg: Zuid-West 380 kV. Het besluit over het voorgenomen tracé, dat ook de gemeente Dongen aan doet, is uitgesteld.

De planning was dat de ministers medio september een beslissing zouden nemen over het voorgenomen tracé voor deze nieuwe 380kVverbinding. Er is besloten dat de beslissing over het voorgenomen tracé wordt aangehouden. Dit in afwachting van de uitspraak bij de Raad van State over het tracé van het project Randstad 380 kV. Reden hiervoor is dat de uitspraak consequenties zou kunnen hebben voor de andere hoogspanningsprojecten waaronder Zuid-West 380. De ministers bepalen naar verwachting medio december het voorgenomen tracé.

Proces tot nu toe
Gedurende de eerste helft van 2010 heeft het (milieu)effectonderzoek naar zes tracéalternatieven plaatsgevonden. Van deze zes verschillende tracéalternatieven is onderzocht wat de relevante (milieu)effecten zijn. Met behulp van deze resultaten is het Meest Milieuvriendelijke alternatief (MMA) bepaald. De resultaten van het effectenonderzoek worden in de komende periode verwerkt tot een Milieueffectrapport. De keuze voor het voorgenomen tracé wordt bepaald door de ministers van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu. Ook het ministerie Defensie is bij dit proces betrokken.

Het MMA is uitgangspunt bij de keuze van dit tracé. Hiervan mag, mits goed gemotiveerd,
worden afgeweken. Naast aspecten zoals milieu, ruimtelijke plannen en beleidskaders kunnen ook kosten en (net)technische aspecten een rol spelen bij de keuze van het tracé. Het MMA is deze zomer besproken met de bestuurders van de betrokken gemeenten, provincies en waterschappen. Zij hebben hun voorkeur voor een tracé kenbaar gemaakt richting de ministers van EZ en VROM. Daarnaast is ook overleg gevoerd met natuur- en milieuorganisaties en vertegenwoordigers van ZLTO.

Planning
Het besluit over het voorgenomen tracé is nog niet het formele besluit waarop inspraak mogelijk is. Om belanghebbenden en geïnteresseerden alvast te informeren over het voorgenomen tracé worden wel alvast verschillende informatieavonden in de regio georganiseerd. Deze staan voor begin volgend jaar gepland. Nadat het voorgenomen tracé bekend is, gaat het project de volgende fase in: de totstandkoming van het Inpassingsplan (bestemmingsplan op rijksniveau waarop wel inspraak mogelijk is) en de vergunningsaanvragen, de verdere optimalisatie van het tracé zelf en de uitwerking van technische aspecten ten behoeve van de realisatie.