Landelijke Studenten Vakbond


Persbericht LSVB: Studenten en docenten moeten de kwaliteit van diploma's bewaken

PERSBERICHT LSVb: Studenten en docenten moeten de kwaliteit van diploma's bewaken

Utrecht, 19 oktober 2010. Een aantal universiteiten en hogescholen hebben de interne kwaliteitscontrole niet goed op orde. Deze schokkende conclusie is op te maken uit de tussenrapportage die de onderwijsinspectie dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) pleit daarom voor het versterken van de rechten van studenten en medewerkers. "Gelukkig heeft de kamer het nieuwe kabinet al gevraagd om met een voorstel te komen om een student op te nemen in het College van Bestuur," aldus Sander Breur, voorzitter LSVb.

Dat input van studenten in de kwaliteitsbewaking van studies belangrijk is, vindt hij niet meer dan logisch. "Studenten zijn diegenen die dagelijks in de collegezaal zitten en het onderwijs echt ervaren. Zij zullen dus eventuele problemen als eerste opmerken." De LSVb is dan ook zeer verheugd dat een student als volwaardig lid van het College van Bestuur zorg kan dragen voor deze kwaliteitscontrole.

Duidelijk wordt dat instellingen kiezen voor geld in plaats van kwaliteit. Dit is volgens de LSVb een onderbelicht probleem. Sander Breur is dan ook niet te spreken over deze instelling die door de politiek wordt aangemoedigd: "Door deze rendementsoogkleppen wordt de kwaliteit van het onderwijs compleet vergeten. Hiermee geeft de politiek aan dat het zo snel mogelijk uitreiken van diploma's belangrijker is dan dat studenten zo veel mogelijk kennis en vaardigheden opdoen. Ongelofelijk."

Een andere opvallende conclusie is dat er op één instelling na, geen klachten zijn binnengekomen over alternatieve afstudeertrajecten. De onderwijsinspectie constateert terecht dat dit in schril contrast staat met de klachten die elders zijn binnengekomen. De LSVb vraagt zich dan ook af of de klachtenbehandeling van instellingen wel werkt en of er een veilige leer- en werkomgeving wordt geschept door het instellingsmanagement.

Voor het volledige rapport, klik hier.

Zie het origineel