Landelijke Studenten Vakbond
Persbericht LSVB: Studenten en docenten moeten de kwaliteit van diploma's
bewaken
PERSBERICHT LSVb: Studenten en docenten moeten de kwaliteit van diploma's
bewaken
Utrecht, 19 oktober 2010. Een aantal universiteiten en hogescholen
hebben de interne kwaliteitscontrole niet goed op orde. Deze schokkende
conclusie is op te maken uit de tussenrapportage die de
onderwijsinspectie dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De
Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) pleit daarom voor het versterken
van de rechten van studenten en medewerkers. "Gelukkig heeft de kamer
het nieuwe kabinet al gevraagd om met een voorstel te komen om een
student op te nemen in het College van Bestuur," aldus Sander Breur,
voorzitter LSVb.
Dat input van studenten in de kwaliteitsbewaking van studies belangrijk
is, vindt hij niet meer dan logisch. "Studenten zijn diegenen die
dagelijks in de collegezaal zitten en het onderwijs echt ervaren. Zij
zullen dus eventuele problemen als eerste opmerken." De LSVb is dan ook
zeer verheugd dat een student als volwaardig lid van het College van
Bestuur zorg kan dragen voor deze kwaliteitscontrole.
Duidelijk wordt dat instellingen kiezen voor geld in plaats van
kwaliteit. Dit is volgens de LSVb een onderbelicht probleem. Sander
Breur is dan ook niet te spreken over deze instelling die door de
politiek wordt aangemoedigd: "Door deze rendementsoogkleppen wordt de
kwaliteit van het onderwijs compleet vergeten. Hiermee geeft de
politiek aan dat het zo snel mogelijk uitreiken van diploma's
belangrijker is dan dat studenten zo veel mogelijk kennis en
vaardigheden opdoen. Ongelofelijk."
Een andere opvallende conclusie is dat er op één instelling na, geen
klachten zijn binnengekomen over alternatieve afstudeertrajecten. De
onderwijsinspectie constateert terecht dat dit in schril contrast staat
met de klachten die elders zijn binnengekomen. De LSVb vraagt zich dan
ook af of de klachtenbehandeling van instellingen wel werkt en of er
een veilige leer- en werkomgeving wordt geschept door het
instellingsmanagement.
Voor het volledige rapport, klik hier.
Zie het origineel