Ingezonden persbericht


Persbericht Rover
21 oktober 2010

Rover: spoorboekje niet afschaffen

Het papieren spoorboekje kan niet worden gemist en mag dus niet worden afgeschaft. Dit advies geeft Rover samen met andere consumentenorganisaties aan NS. De reizigersvereniging vindt dat er onvoldoende alternatieven aanwezig zijn voor het spoorboekje en dat NS meer rekening moeten houden met mensen die geen internet gebruiken.

NS hebben aangegeven het papieren spoorboekje af te willen schaffen. Volgens NS worden te weinig spoorboekjes verkocht en heeft de reiziger meer behoefte aan actuele informatie waardoor het spoorboekje niet meer volstaat. Als alternatief bieden NS gratis digitale reisinformatie of telefonische informatie voor 70 cent per minuut.

Rover is fel tegen het afschaffen van het papieren spoorboekje. De reizigersvereniging vindt het Internet en een duur betaald telefoonnummer onvoldoende alternatieven: "Sommige reizigers hebben behoefte aan een groter overzicht dan een enkel reisadvies. In andere landen zijn bijvoorbeeld nog lijnfolders beschikbaar, een dergelijk alternatief ontbreekt bij NS".

Rover twijfelt aan de stelling van NS dat het spoorboekje niet voldoende wordt verkocht. Het is bekend dat 18.000 mensen het boekje voor vol tarief kopen, abonnementhouders die het spoorboekje met korting kopen zijn in deze cijfers nog niet inbegrepen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat 30% van de 50-plussers geen internet gebruikt, bij ouderen ligt dit percentage nog hoger. Tot slot is het spoorboekje volgens Rover gewoon een vorm van serviceverlening.

Meer informatie
Rover Persvoorlichting 06 17 13 88 48, communicatie@rover.nl


---- -- LANDELIJK OVERLEG CONSUMENTENBELANGEN OPENBAAR VERVOER

Aan

Nederlandse Spoorwegen drs. J.P.B. Huberts Directievoorzitter NS Reizigers Postbus 2025 3500 HA Utrecht

Contactpersoon

Doorkiesnummer

drs. A. Frerichs
Datum

070 3519556
Bijlage(n)

15 oktober 2010
Ons kenmerk

Uw kenmerk

Locov 2010-160
Onderwerp

CC\PA\WS-546

Advies afschaffing spoorboekje in gedrukte vorm

Geachte heer Huberts, In uw brief van 24 september 2010 1 vraagt u de consumentenorganisaties in het Locov advies over afschaffing van het spoorboekje in gedrukte vorm. Het door u gevraagde advies vindt u hieronder terug. Overwegingen U motiveert uw voornemen het spoorboekje in gedrukte vorm af te schaffen met: · het dalende aantal verkochte spoorboekjes; · het dalende gebruik; · en de behoefte bij reizigers om steeds actuelere en op individuele behoefte toegesneden reisinformatie te raadplegen. Als alternatieven voor het papieren spoorboekje voor het gebruik thuis noemt u digitale reisinformatie en telefonische informatie. Wij zien een aantal losse eindjes in uw motivering. In onze optiek gaat u voorbij aan het probleem dat, wanneer het papieren spoorboekje wordt afgeschaft, in de informatiebehoefte thuis alleen langs digitale of telefonische weg wordt voorzien. Van de mensen van 50 jaar en ouder blijkt uit recent onderzoek 70% actief te zijn op internet, dus zelfs van de groep 50-plussers gebruikt 30% geen internet. Bij 65-plussers ligt het internetgebruik lager. Dat is ook de ervaring van de vertegenwoordigers van de ouderenorganisaties die voor hun afdelingen presentaties over de OV-chipkaart geven. Daar ligt het percentage nietinternetgebruikers op minimaal 40%. Daarentegen gebruikt iedereen van de groep 13 ­ 34-jarigen internet 2 . Ook de belangenorganisatie van verstandelijk 1 2

Locov 2010/150, Adviesaanvraag afschaffing gedrukt spoorboekje NS. Bron: http://www.strategie-online.nl/ Postadres Postbus 20906 2500 EX DEN HAAG Telefoon (070) 351 8999 Telefax (070) 351 9393

Secretariaat Bezoekadres Koningskade 4 2596 AA DEN HAAG

Bereikbaar vanaf ns-station cs en vanaf ns-station hs met tramlijn 1.

In het Locov hebben zitting: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS, ANWB, Consumentenbond, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, Ouderenorganisaties CSO en ROVER.



gehandicapten meldt dat een deel van hun achterban gebruik maakt van het spoorboekje omdat zij niet kunnen internetten. Wij zien dus een aanzienlijke groep (potentiële) klanten die geen internet gebruikt. De telefoon is voor deze groep een te beperkt en gezien de prijs (70 cent per minuut) kostbaar alternatief. Daarbij geeft een specifiek reisadvies geen algeheel beeld van de reismogelijkheden per trein (reistijden, frequenties, eerste en laatste verbindingen, verschillen tussen de dagen van de week). In de adviesaanvraag noemt u het aantal van 18.000 spoorboekjes "die daadwerkelijk voor de volle prijs zijn verkocht". Dit is in onze ogen nog altijd een aanzienlijk aantal klanten. Wij willen hierbij ook opmerken dat de tegen gereduceerde prijs aan abonnementhouders verkochte spoorboekjes dus blijkbaar niet in dit getal zijn inbegrepen. Verder heeft een spoorboekje, net als een ander boek of een tijdschrift, dikwijls meer dan één gebruiker. Naar onze mening houdt NS ten onrechte geen rekening met de groep nietinternetgebruikers. Want ook voor deze groep klanten, die veel in de daluren reist, is het belangrijk dat ze informatie voorhanden hebben. Zo is de drempel om van de trein gebruik te maken voor hen zo laag mogelijk. In verschillende Europese landen, zoals Denemarken, Ierland, Zwitserland en Oostenrijk, is papieren informatie in de regel ruim voorhanden. Sommige Europese landen hebben hun nationale spoorboekje afgeschaft, maar daar is de dienstregeling in de vorm van folders verkrijgbaar. In de toelichting op de adviesaanvraag relativeert u het belang van de folders door te wijzen op het metro-achtige karakter van het netwerk in Nederland. In het grootste deel van Nederland zijn de frequenties echter helemaal niet van dien aard dat `spoorboekloos reizen' aanbevelenswaardig is. Veel verbindingen worden in een halfuurpatroon geboden en heel wat kleine stations worden in de stillere uren maar éénmaal per uur bediend. Wij zien dan ook geen overtuigende reden waarom NS zou moeten afwijken van de internationaal gangbare praktijk om dienstregelinginformatie in gedrukte vorm te blijven aanbieden. Om het spoorboekje zo actueel mogelijk te houden en uw vaste klanten zo min mogelijk te verrassen met aangepaste vertrektijden, zou het aantal tussentijdse wijzigingen zoveel mogelijk beperkt moeten blijven. In uw brief van 21 oktober 2008 met kenmerk CC\PA\LO-459, het Besluit kleine wijzigingen dienstregeling per 6 oktober 2008, heeft u dat ook toegezegd. Advies Het spoorboekje kan naar onze mening niet worden gemist. Mocht u desondanks besluiten geen spoorboekje in gedrukte vorm meer uit te geven, dan is naar onze stellige overtuiging een vervanging in de vorm van folders per lijn, maar liever nog per regio, absoluut noodzakelijk. Aangevuld met een handzaam Intercityboekje voor de verbindingen tussen de landsdelen, zoals NS tot vorig jaar heeft uitgegeven. Daarnaast is ook noodzakelijk dat op internet actuele pdf-files beschikbaar zijn, waarin alle in het papieren spoorboekje aanwezige informatie (zoals treinnummers, alle treinen op een route, specifieke uitzonderingen, aansluitingen, de overstaptijden op stations, etc.) te vinden is. Een tabel geeft immers in één oogopslag meer inzicht in het patroon van de dienstregeling. Deze vorm van actuele informatie is onder andere ook bij de Duitse en Oostenrijkse spoorwegen te vinden (waarbij ­ terecht - geen sprake is van onderscheid tussen lijnen met een lage frequentie en S-Bahnlijnen met een hoge frequentie).

2



Ingeval NS, ondanks ons advies, zou besluiten om zelf geen gedrukte dienstregelinginformatie meer uit te geven, vernemen wij graag of NS bereid is de desbetreffende gegevens ter beschikking te stellen van een commerciële uitgever. Tot slot nog een algemene opmerking. Het zou mooi zijn als u, samen met de andere vervoerders, een visie over de informatievoorziening aan reizigers zou laten zien. Daarmee bedoelen wij meer dan een opsomming van middelen. Zo'n visie zou de informatiebehoefte van de verschillende groepen (potentiële) klanten als uitgangspunt moeten nemen en aantonen hoe NS en andere partijen aan die behoefte in de verschillende stadia van het reizen tegemoet willen komen. Met vriendelijke groet, DE CONSUMENTENORGANISATIES IN HET LOCOV, namens deze,

Henk Verhagen, Wnd. voorzitter Locov

3






---- --