Persbericht

Onderzoek toont aan dat ondernemingen miljoenen verspillen aan ongebruikte applicaties

Nieuwegein, 21 oktober 2010 - Informatica Corporation, de grootste onafhankelijke aanbieder van data-integratiesoftware, maakt nieuwe onderzoeksresultaten bekend. De cijfers laten zien dat 81% van de IT-professionals binnen Europa van mening is dat corporate netwerken ongebruikte applicaties en data hosten. Dit vormt een grote kostenpost, omdat de IT-afdeling uren moet steken in het beheer van deze ongebruikte applicaties. In sommige gevallen worden de kosten hiervoor geschat op meer dan EUR 2 miljoen per jaar. Dit probleem doet zich met name voor bij ondernemingen met meer dan 1.000 medewerkers in dienst. 86% van de IT-professionals geeft aan dat hun IT-systemen efficiënter zouden draaien wanneer deze ongebruikte applicaties worden verwijderd.

Voor het onderzoek werden meer dan 600 IT-, sales- en marketingprofessionals ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de ondernemingen al hun medewerkers toegangs- en wijzigingsrechten geeft voor diverse corporate databases en de data die zich daarin bevindt. De onderzoeksresultaten laten ook zien dat sales- en marketingafdelingen geneigd zijn de IT-afdeling links te laten liggen wanneer het aankomt op het toevoegen van nieuwe software en applicaties aan bestaande systemen.

Onderzoeksresultaten

* Een enorm aantal van 97% van de IT-professionals geeft aan dat er zich problemen kunnen voordoen bij het afleveren van informatie en/ of analyse van informatie aan zakelijke gebruikers in de organisatie.
* Meer dan een derde (35%) van de respondenten noemt tussenkomst van de gebruiker als reden voor de problemen.
* De meest voorkomende belemmering is een gebrek aan IT resources om het aantal verzoeken af te handelen (46%), maar dit wordt met 42% nauw gevolgd door complexiteit van de infrastructuur.
* 40% klaagt over een te grote verscheidenheid aan databases binnen de organisatie. Hetzelfde percentage respondenten heeft problemen met de incompatibiliteit van deze bronnen.

"Ondernemingen moeten steeds vaker rekening houden met de kloof binnen hun informatiehuishouding", aldus Bert Oosterhof, director of technology EMEA bij Informatica. "Dit heeft duidelijk invloed op de manier waarop ondernemingen gebruik kunnen maken van wat hun meest waardevolle bezitting is. Wanneer informatie zich binnen de onderneming bevindt, maar organisaties kunnen deze niet integreren zodat er een single view van hun klanten ontstaat, dan lopen ze significante groeimogelijkheden mis. Ondernemingen moeten hun informatie beheren, niet andersom."

Een aantoonbaar meer verontrustend symptoom van dit gebrek aan controle van bedrijfsinformatie, is het feit dat 75% van de IT-professionals aangeeft dat hun onderneming ten minste enige applicaties op het corporate netwerk heeft die in de afgelopen drie jaar niet gebruikt zijn. Gemiddeld vertegenwoordigen deze applicaties 25% van het totaal aantal applicaties binnen het systeem.

Additionele onderzoeksresultaten

* Van de IT-professionals met ongebruikte applicaties op het corporate netwerk, geeft 91% toe dat ten minste enkele hiervan data betreft die in relatie staat tot hen.
* 34% van deze professionals is niet zeker van het aandeel ongebruikte applicaties dat in relatie staat tot hen.
* 46% geeft aan dat de onderneming deze applicaties of databases niet gaat verwijderen voor het geval deze op een later moment nog nodig zijn.
* 26% is van mening dat deze nog nodig zijn voor compliance-redenen.

"Organisaties die een proactievere benadering hebben in het beheren van hun informatie, hebben een grotere kans dat zij hun klanten een betere klantervaring bieden die bijdraagt aan het opbouwen van merkloyaliteit. Dit heeft allemaal te maken met zo goed mogelijk gebruik maken van je beschikbare informatie. Ondanks dat bijna een derde van de IT-professionals vindt dat er geen voordeel te behalen valt uit het verwijderen van ongebruikte databases uit het systeem, is dit niet het geval. Vervuiling van het netwerk werkt als een enorm obstakel en leidt tot verspilling van iets dat nooit waarde voor het bedrijf gaat opleveren", concludeert Oosterhof.