Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

JONGEREN SPAREN VOOR DE TOEKOMST

Sparen voor studie, reizen en onvoorziene omstandigheden vormt top 3

Amsterdam, 21 oktober 2010

Uit een grootschalig onderzoek, gedaan door MTV Networks in samenwerking met LIMRA* en InSites Consulting blijkt dat jongeren geld opzij leggen voor studies, reizen en onvoorziene omstandigheden. Eén op de vijf jongeren spaart voor later. Ze sparen voor de toekomst, maar verzekeren zich niet tegen een mogelijke toekomst.

Mochten we denken dat jongeren zich niet bezig houden met de toekomst dan wijst dit onderzoek onder 550 jongeren in de leeftijdsgroep van 16-25 anders uit.

Ze maken zich het meeste zorgen over mogelijke financiële problemen, het verliezen van een baan, de crisis, doodgaan en het verliezen van vrienden en/of familie aan een sterfgeval. Jongeren denken vooruit, vinden sparen belangrijk en vinden zekerheid belangrijker dan het nemen van onnodige risico's. Aan de andere kant leeft er ook het besef dat vandaag genieten van je leven even belangrijk is als bouwen aan je toekomst.

Ouders zijn de beste verzekering

De positie van verzekeringen in het totale budget van jongeren is ongeveer 10%.

De meeste jongeren vinden verzekeringen te ingewikkeld. Het merendeel is echter wel overtuigd dat ze nu verzekeringen nodig hebben en denkt dat het geen weggegooid geld is. Veel jongeren vinden dat iemand hen eens uitleg zou moeten geven, of dat iemand alle verzekeringen voor hen zou moeten regelen.

De belangrijkste redenen waarom men nog geen verzekering heeft is het feit dat men zichzelf nog te jong vindt en dat men geen huis en andere verantwoordelijkheden heeft. De jongeren die al wel alleen wonen, noemen als voornaamste barrière dat ze niet weten wat een bepaalde verzekering voor hen kan betekenen. Ze steunen veel op hun ouders en beschouwen hen als de beste verzekering bij eventuele problemen.

Pensioenen

Centraal in de beleving van het pensioen staat vrijheid, rust en het doen van dingen voor jezelf, zoals reizen. Jongeren zijn zich terdege van de financiële aspecten bewust die 'niet meer werken' met zich meebrengen. Het pensioen vinden ze nog wel heel ver weg en ze twijfelen over de betrouwbaarheid van de pensioenfondsen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren van mening zijn dat ze op het moment dat zij met pensioen gaan over minimaal 60.7% van hun verdiende loon willen beschikken.

Hoe willen jongeren financiële informatie ontvangen

Jongeren geven aan dat zij bij voorkeur in de online sfeer en via reclame op tv informatie over financiële middelen ontvangen. De eigen website van de verzekeraar, specifieke websites over verzekeringen, algemene websites over geldzaken en prijsvergelijkingwebsites staan in de top. Een brochure is het offline kanaal welke ook hoog scoort bij de jongeren als informatie kanaal.


* LIMRA is een internationale researchorganisatie waar ook Nederlandse leven- en pensioenverzekeraars bij zijn aangesloten, www.limra.com.


- EINDE PERSBERICHT -



Ingezonden persbericht