Oplossen van conflictgedrag in het voortgezet onderwijs eigenlijk heel simpel Publicatiedatum: 28-09-2010

Het oplossen van conflictgedrag bij leerlingen in het voortgezet onderwijs is volgens Peter Teitler, schrijver van het boek 'Lessen in orde', eigenlijk heel simpel: "Het is belangrijk dat docenten op één lijn zitten." Peter schreef zijn boek naar aanleiding van zijn ervaringen als docent in het voortgezet onderwijs én als psychotherapeut voor kinderen in de puberleeftijd. Dit boek is inmiddels aan zijn derde druk toe. Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) vertelt Peter wat docenten kunnen doen tegen conflictgedrag in het voortgezet onderwijs.

Eén lijn
"Als docent zie je nog wel eens wat", antwoordt Peter op de vraag waar hij de inspiratie voor het schrijven van het boek vandaan haalde. "Net als andere docenten kwam ook ik in aanraking met probleemgedrag van leerlingen. Ik ging op zoek naar literatuur over het onderwerp, maar wat ik daarbij vooral tegenkwam was dat de aandacht lag op het gedrag van de leerlingen. Niet zozeer op wat een docent of een docententeam kon bijdragen aan het voorkomen van het probleemgedrag. Naast docent ben ik ook psychotherapeut voor pubers en het was mij al eens opgevallen dat bij probleemgedrag van jongeren de ouders vaak niet op één lijn zitten. Om een voorbeeld te geven: Als moeder zegt dat het kind om half acht thuis moet zijn, en vader zegt dat half negen ook goed is, dan is de kans groot dat het kind pas om half tien thuis is."

Perverse triade
"Deze bevinding heb ik doorgetrokken naar het voortgezet onderwijs. Als docent A bijvoorbeeld zegt dat eten en drinken wel is toegestaan in de klas en docent B zegt dat het niet mag, dan krijgt docent B te maken met een boze leerling. Ik noem het een 'perverse triade' als een docent een coalitie aangaat met één of meerdere leerlingen. Dit leidt tot problemen. De oplossing is ervoor te zorgen dat docenten op één lijn zitten. Anders gezegd: dat ze voorspelbaar gedrag vertonen naar de jongeren toe. In de praktijk komen leerlingen in het voortgezet onderwijs in aanraking met evenveel structuren als docenten. De meesten kunnen daar goed mee omgaan, maar vaak een stuk of drie niet. Voordat je het weet bepalen zij de sfeer in de klas."

Probleemgedrag voorkomen
"Veel docenten vinden van zichzelf dat ze het goed doen. Dat is ook zo, maar voor de leerling pakt het wel verkeerd uit als de ene docent andere regels hanteert dan de andere. Het oplossen van probleemgedrag ligt echter niet alleen bij docenten, ook de ouders spelen een grote rol. Daarom is het belangrijk dat docenten ook met de ouders op één lijn zitten. In mijn boek én in mijn presentatie vertel ik hoe docenten dat kunnen aanpakken." Op de vraag of we daarmee kunnen concluderen dat probleemgedrag bij jongeren dus eigenlijk voornamelijk een probleem is in het gedrag van ouders en docenten, antwoordt Peter Teitler ontkennend: "Probleemgedrag is natuurlijk vooral een probleem van het kind. Er zijn kinderen die daar nou eenmaal aanleg voor hebben. Maar met het juiste gedrag van docenten én van ouders, kun je probleemgedrag wel voorkomen."

Meer informatie
Drs. Peter Teitler is schrijver, adviseur, aardrijkskundeleraar, docent in het hoger beroepsonderwijs en psychotherapeut. Zijn boek 'Lessen in orde' wordt uitgegeven door Coutinho. Peter Teitler verzorgt een seminar tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT).

De NOT vindt plaats in de Jaarbeurs Utrecht van 25 tot en met 29 januari 2010 en wordt georganiseerd door VNU Exhibitions. Meer informatie vindt u op de website: www.not-online.nl


-.-.-.-.-.-.-.-


Noot voor de redactie,