Port of Rotterdam
Datum 22-10-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Herstel Rotterdamse haven zet stevig door
De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is over de eerste negen
maanden van 2010 toegenomen met 13,4% tot 321 miljoen ton. Vrijwel alle
goederensoorten vertoonden een positieve ontwikkeling: ijzererts en
schroot (+112%), kolen (+2%), overig droog massagoed (+31%), ruwe olie
(+3%), minerale olieproducten (+5%), overig nat massagoed (+9%),
containers (+15%), roll on/roll off (+6%), overig stukgoed (+14%).
Alleen de overslag van agribulk (-7%) liep terug. De behandeling van
droog massagoed sprong 40% omhoog tot 65 miljoen ton. Het nat massagoed
groeide behoorlijk, met 5% tot 154 miljoen ton. De groei van de
stukgoederen beweegt zich daartussen: +14% naar 102 miljoen ton.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "De
groei vlakt af, maar is toch nog iets groter dan verwacht. De haven
blijft profiteren van de sterke Europese export, waarvoor
tegelijkertijd veel grondstoffen worden aangevoerd. Mede daardoor ligt
de totale overslag nu exact op het niveau van 2008. Zoals al eerder
gezegd: het wordt spannend of het lukt in één jaar vanuit een diep dal
naar een record te klimmen."
Droog massagoed
De overslag van agribulk (granen, zaden, veevoedergrondstoffen) daalde
met 7% tot 6 miljoen ton, door het gebruik van Europese in plaats van
overzeese grondstoffen zoals raapzaad. Het totale verlies werd beperkt
door de met 4% gestegen uitvoer van granen die per trein uit
Centraal-Europa komen.
Er werden iets meer (+2% tot 19 miljoen ton) kolen behandeld. De import
van cokeskolen voor de staalindustrie blijft op een hoog niveau. De in
het tweede kwartaal begonnen inhaalbeweging van de energiekolen zette
niet echt door. De concurrentie van aardgas lijkt hier debet aan.
De overslag van ertsen en schroot verdubbelde zich ruim, tot 31 miljoen
ton. De staalfabrieken draaien weer op vrijwel volledige capaciteit
door de grote vraag van de auto-industrie en machinebouw. Inmiddels is
de behandelingscapaciteit van de Rotterdamse terminals zelfs krap
geworden.
Er werd 31% meer overig droog massagoed (vooral mineralen voor de
productie van glas, papier, staal en chemie) geladen en gelost.
In de twee laatstgenoemde sectoren wordt weer stevig geproduceerd. De
overslag voor de bouwsector zal nog geruime tijd laag blijven. Het
volume over neegen maanden kwam uit op 9 miljoen ton.
Nat massagoed
De aanvoer van ruwe olie nam toe met 3% tot 74 miljoen ton. Ondanks de
lage raffinagemarges blijft de Rotterdamse olieoverslag vrij stabiel
door de kracht van het cluster. Elders (Wilhelmshaven, Marseille,
Duinkerken) is of wordt raffinagecapaciteit stilgelegd.
De toename van de overslag van minerale olieproducten (benzine, diesel,
kerosine, stookolie) is over de eerste negen maanden langzaam
teruggelopen tot +5%, oftewel een totaal van 57 miljoen ton. Bij een
naar verwachting ook in het vierde kwartaal vrij zwakke contango, zal
de groei niet sterk meer toenemen.
Overig nat massagoed, in volume meest basischemicaliën maar ook
biobrandstoffen, plantaardige oliën en vruchtensappen, werd 9% méér
overgeslagen. Het herstel naar 24 miljoen ton is vooral te danken aan
het aantrekken van de chemische productie.
Stukgoed
Zowel de aanvoer (+19%) als de afvoer (+12%) van containers steeg met
dubbele cijfers. Beide samengenomen werd 84 miljoen ton behandeld, 15%
meer dan in 2009 en een kleine 2 miljoen ton meer dan in 2008. Gemeten
in containereenheden van twintig voet (TEU), is de groei nog iets
geprononceerder: + 17% tot 8,4 miljoen TEU.
Het roll-on / roll-off transport won 6% tot 13 miljoen ton dankzij het
voorzichtige herstel van de Britse economie. Mede door de inzet van
grotere ferryschepen kan de groei in het vierde kwartaal nog iets
verder toenemen. De behandeling van overig stukgoed herstelt zich
verder van de zware klap door de crisis. Er ging 5 miljoen ton staal,
papierproducten, fruit, metalen en projectlading over de kade, goed
voor een toename van 14%. Met het indraaien van de Steinwegterminal op
de Maasvlakte, voor onder andere brammen, zal het resultaat van deze
sector verder verbeteren.
Bijlage: Goederenoverslag in de haven van Rotterdam januari - september
2009 en 2010 (voorlopig).
Meer informatie
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven
Zie het origineel