Dura Vermeer

Zwolle - 22 oktober 2010

Dura Vermeer bouwt Zwolse perrontunnel

Dura Vermeer Railinfra gaat de nieuwe perrontunnel voor station Zwolle bouwen. Onder andere de door de Dura Vermeer Railinfra voorgestelde bouwmethode woog mee in de gunning.

Het contract werd gistermiddag getekend door P. Buck , directeur projecten ProRail en Sybrant van der Werf, divisiedirecteur Dura Vermeer Divisie Infra.

Afwijkende bouwmethode
Dura Vermeer zal het dak van de tunnel bouwen met geprefabriceerde betonliggers in plaats van bijvoorbeeld de methode met het inschuiven van voorgebouwde dekken. Het opbreken van perrons is daardoor niet nodig en er is ook minder bouwverkeer. Zowel voor omwonenden als reizigers is de bouw zodoende minder hinderlijk. De betonliggers worden tijdens buitendienststellingen op hun plaats gehesen. Deze bouwmethode geeft ook meer voorbereidingstijd en een grotere flexibiliteit tijdens de bouw van de tunnel.

Perrons
Dura Vermeer zal daarnaast ook de sloop van de oude tunnel op zich nemen, inclusief de bouw van het vierde perron en perronaanpassingen op bestaande perrons. Tevens zal Dura Vermeer grootschalige aanpassing aan sporen, wissels en technische systemen op station Zwolle uitvoeren. Met het contract is ruim 68 miljoen euro gemoeid.