Oratie Prof.dr. S.E. Severiens
Titel oratie
Divers talent in de klas
---
Leerstoel:
Onderwijskunde
Datum
22 oktober 2010 16:00
---
Locatie:
Woudestein, aula
---
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)
Schoolcultuur belangrijk voor studieresultaten allochtone studenten
Positieve houding t.o.v. van diversiteit verbetert schoolprestaties
De schoolcultuur, klasgenoten en docenten spelen een belangrijke rol in
het studiesucces van alle studenten, maar zeker in dat van allochtone
studenten. Hun studiesucces is meer afhankelijk van de kwaliteit van
het onderwijs, terwijl dat van hun autochtone studiegenoten meer
bepaald wordt door individuele achtergrondfactoren.
In haar oratie Divers talent in de klas gaat prof.dr. Sabine Severiens
in op stimulerend onderwijs voor groepen met leerlingen of studenten
met diverse achtergronden, zodat het studiesucces wordt verbeterd.
Severiens aanvaardt met haar rede op vrijdag 22 oktober 2010 het ambt
van bijzonder hoogleraar Onderwijskunde, in het bijzonder diversiteit
en onderwijs vanwege de Vereniging Trustfonds EUR in de Faculteit der
Sociale Wetenschappen.
Het opleidingsniveau van de verschillende groepen allochtone
Nederlanders is weliswaar verhoogd in de afgelopen jaren, maar is
gemiddeld nog steeds lager dan dat van autochtone Nederlanders.
Severiens, directeur van Risbo, doet onderzoek naar de verklaring van
deze verschillen. Ze hanteert daarbij het perspectief van de klas:
Welke rol spelen klasgenoten, wat moeten docenten doen en weten, welk
lesmateriaal en welke werkvormen hebben we nodig, en wat is een
schoolcultuur waarmee het divers talent in de klas kunnen stimuleren?
Een schoolcultuur waarin diversiteit als een probleem wordt
gedefinieerd en waarin het vooral gaat over de taalachterstand van
allochtone leerlingen, is niet bevorderend voor hun schoolprestaties,
aldus Severiens. Zij toont aan dat verschillen in schoolprestaties
tussen autochtone en allochtone leerlingen kleiner zijn in opleidingen
met een schoolcultuur waarin verschillen het uitgangspunt zijn en als
positief worden benoemd.
Klasgenoten spelen een belangrijke rol in schoolsucces, maar die kan
zowel positief als negatief zijn. De bijzonder hoogleraar presenteert
onderzoek dat ingaat op het verband tussen etnische/culturele
identiteit, sociale identiteit en studiesucces. Docenten spelen een
cruciale rol. Als zij met kennis van identiteit en groepsprocessen, de
werkvormen uit de `multidimensionele klas' van Cohen toepassen, mogen
we verwachten dat schoolprestaties verbeteren en verschillen kleiner
worden.
Het onderzoeksprogramma van Severiens gaat dieper in op beide aspecten:
de cultuur van de school of opleiding, en het primaire proces in de
klas. Dat een positieve cultuur meer studiesucces voor diverse groepen
studenten oplevert, is duidelijk. De vraag is echter hoe je een
dergelijke cultuur ontwikkelt in opleidingen waar het vooral lijkt te
gaan om problemen en achterstanden. Met betrekking tot het primaire
proces, richt het onderzoek van Severiens zich op de rol van
klasgenoten en docenten: welke competenties hebben docenten nodig om
groepsprocessen in multiculturele groepen die samenwerken aan taken zo
in te zetten dat ze een positief effect hebben op studiesucces?
Erasmus Universiteit Rotterdam