Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie Prof.dr. S.E. Severiens

Titel oratie
Divers talent in de klas

---

Leerstoel:
Onderwijskunde

Datum
22 oktober 2010 16:00

---

Locatie:
Woudestein, aula

---

Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)

Schoolcultuur belangrijk voor studieresultaten allochtone studenten

Positieve houding t.o.v. van diversiteit verbetert schoolprestaties

De schoolcultuur, klasgenoten en docenten spelen een belangrijke rol in het studiesucces van alle studenten, maar zeker in dat van allochtone studenten. Hun studiesucces is meer afhankelijk van de kwaliteit van het onderwijs, terwijl dat van hun autochtone studiegenoten meer bepaald wordt door individuele achtergrondfactoren. In haar oratie Divers talent in de klas gaat prof.dr. Sabine Severiens in op stimulerend onderwijs voor groepen met leerlingen of studenten met diverse achtergronden, zodat het studiesucces wordt verbeterd. Severiens aanvaardt met haar rede op vrijdag 22 oktober 2010 het ambt van bijzonder hoogleraar Onderwijskunde, in het bijzonder diversiteit en onderwijs vanwege de Vereniging Trustfonds EUR in de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Het opleidingsniveau van de verschillende groepen allochtone Nederlanders is weliswaar verhoogd in de afgelopen jaren, maar is gemiddeld nog steeds lager dan dat van autochtone Nederlanders. Severiens, directeur van Risbo, doet onderzoek naar de verklaring van deze verschillen. Ze hanteert daarbij het perspectief van de klas: Welke rol spelen klasgenoten, wat moeten docenten doen en weten, welk lesmateriaal en welke werkvormen hebben we nodig, en wat is een schoolcultuur waarmee het divers talent in de klas kunnen stimuleren?

Een schoolcultuur waarin diversiteit als een probleem wordt gedefinieerd en waarin het vooral gaat over de taalachterstand van allochtone leerlingen, is niet bevorderend voor hun schoolprestaties, aldus Severiens. Zij toont aan dat verschillen in schoolprestaties tussen autochtone en allochtone leerlingen kleiner zijn in opleidingen met een schoolcultuur waarin verschillen het uitgangspunt zijn en als positief worden benoemd.

Klasgenoten spelen een belangrijke rol in schoolsucces, maar die kan zowel positief als negatief zijn. De bijzonder hoogleraar presenteert onderzoek dat ingaat op het verband tussen etnische/culturele identiteit, sociale identiteit en studiesucces. Docenten spelen een cruciale rol. Als zij met kennis van identiteit en groepsprocessen, de werkvormen uit de `multidimensionele klas' van Cohen toepassen, mogen we verwachten dat schoolprestaties verbeteren en verschillen kleiner worden.

Het onderzoeksprogramma van Severiens gaat dieper in op beide aspecten: de cultuur van de school of opleiding, en het primaire proces in de klas. Dat een positieve cultuur meer studiesucces voor diverse groepen studenten oplevert, is duidelijk. De vraag is echter hoe je een dergelijke cultuur ontwikkelt in opleidingen waar het vooral lijkt te gaan om problemen en achterstanden. Met betrekking tot het primaire proces, richt het onderzoek van Severiens zich op de rol van klasgenoten en docenten: welke competenties hebben docenten nodig om groepsprocessen in multiculturele groepen die samenwerken aan taken zo in te zetten dat ze een positief effect hebben op studiesucces?