Gemeente Zwartewaterland


Tevredenheid over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning

SGBO heeft een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder cliënten van de Wet maatschappelijke ondersteuning over de individuele voorzieningen. De algemene conclusie is dat de ondervraagden tevreden zijn over de individuele voorzieningen zoals hulp bij het huishouden, rolstoelen, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. Het onderzoek levert ook enkele verbeteracties op.

Verbeterpunten
Gemeenten moeten jaarlijks op grond van de Wmo dit onderzoek uitvoeren. Het onderzoek schetst een beeld van de tevredenheid maar ook van mogelijke verbeterpunten vanuit het perspectief van de cliënt. Ruim 300 cliënten hebben hieraan deelgenomen.

Verbeteracties
"Voor wat betreft de verbeteracties hebben wij gekeken naar scores op onderdelen die boven de 10% ontevreden uitkomen," geeft wethouder Lucas Boshove aan. "Ik noem bijvoorbeeld de wachttijd toekenning en ontvangst ondersteuning. We gaan nader onderzoeken waar exacte knelpunten zitten en voor welke voorzieningen dit geldt.

Vervanging bij ziekte en vakantie
Een ander voorbeeld is de vervanging bij ziekte en vakantie voor hulp bij het huishouden. Het is belangrijk dat dit goed is geregeld. Dit hebben we besproken met de aanbieders van hulp bij het huishouden. Een duidelijke uitleg naar de cliënt is van belang en het is goed de vervanging op te nemen in de zorgmap."

Verhuiskostenvergoeding
Ook de hoogte van de verhuiskostenvergoeding zorg voor enige ontevredenheid (17%). Dit wordt meegenomen met de herijking van het verstrekkingenbeleid.

WmoClientenraad
De resultaten van het onderzoek zijn ook besproken met de WmoClientenraad. Dit is een adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders over de hoofdlijnen van het Wmo-beleid. In de raad zitten vertegenwoordigers van belangengroepen. De raad heeft gewezen op het belang van het verbeteren van de wachttijd.

Hasselt, 21 oktober 2010